از دروازه محمدیه تا دروازه غار + عکس

به گزارش پایگاه خبری گلونی، بنای دروازه قدیمی محمدیه را به محمدشاه قاجار نسبت می‌دهند. هم‌زمان با آخرین سال‌های سلطنت محمدشاه قاجار در روی باروی قدیمی شاه تهماسب، با مساحت ۸۰ متر مربع ساخته شده است. از تزیینات به کار رفته در ساخت بنا تنها می‌توان به کاشی‌کاری اشاره داشت.

دروازه‌نو یا دروازه‌غار به مناسب نام محمد‌شاه، دروازه محمدیه نام گرفت. در جنوب محله‌ای به نام دروازه‌نو در نزدیکی میدان محمدیه احداث شد و خوشبختانه از گزند آسیب‌های زمانه سالم مانده و تنها دروازه‌ای است که از ۱۹ دروازه حصار صفوی و قاجاری از تهران قدیم به جای مانده است، اما چون در حصار شهر صفوی واقع بود، جز دروازه‌های صفوی(دوران تهماسبی) محسوب می شود.

کاشی‌کاری استاد کاشی‌پز

دروازه‌ها دارای دو گوشواره و طاق نماهای دو طبقه در طرفین و چهار مناره فیروزه‌ای رنگ است، که دارای یک دهانه ورودی می‌باشد. ارتفاع سردر با طاق‌نما‌ها مانند بسیاری از دیگر دروازه‌های قاجاری یکسان می باشد. استاد محمدعلی کاشی‌پز شیرازی در کاشی‌کاری این دروازه نقش داشته است.

این بنای تاریخی در سال ۱۳۵۴ به شماره ۱۰۹۶ در فهرست آثارملی‌ایران به ثبت رسیده است. این دروازه در شمال میدان محمدیه، در تو در توهای کوچه ی دروازه نو قرار دارد.

پایان پیام

گزارش‌گر و عکاس: علی ساکی

کد خبر : 89204 ساعت خبر : 9:58 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=89204
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات