ویژگی کشسانی ایرانیان

اینجاست که خاصیت کشسانی ما ناخودآگاه فعال می‌شود و دوباره همان فردی آرام و بی‌دغدغه قبل از گرانی می‌شویم.

پایگاه خبری گلونی، محمد پورخداداد: کم‌کم تب گرانی و بالارفتن قیمت دلار دارد فروکش می‌کند و دیگر تیتر یک خبرها نیست. انتظار هم می‌رفت که پس از مدتی همه چیز عادی شود. کلا ما کشوری هستیم که برایمان همه‌چیز خیلی سریع عادی می‌شود.

در علوم مهندسی به این وضعیت ما الاستیسیته یا به فارسی کشسانی می‌گویند.

حالا این الاستیسیته چیست؟ اگر باری بر جسمی (در اینجا این جسم خود ما هستیم) وارد کنیم و جسم تغییر شکل دهد و این تغییر شکلش برگشت‌پذیر باشد. یعنی اگر بار از روی جسم برداشته شود، جسم به شکل اولیه خود باز می‌گردد.

انگار نه انگار اقتصاد این مملکت زیر و رو شده است

می‌بینید که وقتی می‌گویند دنیا برپایه ریاضی و فیزیک بناشده است بیراه نیست. دو-سه ماه از گران شدن یکباره هر چیزی که در این مملکت وجود خارجی دارد می‌گذرد و قیمت شیر مرغ تا جان آدمزاد سربه‌فلک کشیده است،

اما چند روزی می‌شود که بازار ساکت است و خبر جدید نمی‌شنویم. خب اینجاست که خاصیت کشسانی ما ناخودآگاه فعال می‌شود و دوباره همان فردی آرام و بی‌دغدغه قبل از گرانی می‌شویم.

دیگر کسی در فضای مجازی از گرانی حرف نمی‌زند. انگار نه انگار اقتصاد این مملکت زیر و رو شده است.

فقط تنها تغییری که انجام شد این بود که یک عده سودهای میلیارد دلاری کردند، عده‌ای هم مدام لیست منتشر کردند و از زمین و زمان گلایه کردند و یک گروه قدرتمند دیگر فقط تهدید کرد که دستان مفسدان اقتصادی را قطع خواهد کرد.

حالا هم که داستان تازه‌ای شروع شده است و همه نگاه‌ها به شاخ‌های فضای مجازی است و فکرها از شاخ‌های اقتصادی منحرف شده است.

نه خانی آمده و نه خانی رفته

حالا همه با خوبی و خوشی برگشتیم به زندگی سابق و نه خانی آمده و نه خانی رفته. به نظر می‌رسد حتی مسئله‌ای چون نابودی اقتصاد ملی که کسانی می‌گویند به لبه آن رسیده‌ایم و خیلی‌ها می‌گویند که کار از کار گذشته، برای ما بیشتر شبیه سرگرمی است.

چند روزی در فضای مجازی با آن جوک می‌سازیم و در اینستاگرام که خوشبختانه هنوز فیلتر نشده است، پست‌های پر آب‌وتاب می‌گذاریم و همین.

این ویژگی عادت کردن ما ایرانیان به هر شرایطی، همیشه و در درازای تاریخ وجود داشته است و همین ویژگی است که مانع پیشرفت ما شده است.

عادت بدترین غریزه انسان‌هاست و خوشبخترین مردم کسانی هستند که به مبارزه با این ویژگی برخیزند.

پایان پیام

کد خبر : 96149 ساعت خبر : 11:44 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=96149
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات