انجیر سیاه را به نام لرستان نمی‌شناسند

به گزارش پایگاه خبری گلونی، ۳۳ درصد انجیر سیاه آبی کشور در لرستان تولید می‌شود که از این لحاظ پلدختر رتبه اول را در تولید این محصول دارد. شهرستان پلدختر در حقیقت قطب تولید انجیر کشور است. سطح باغات انجیر سیاه پلدختر ۱۳۰۰ هکتار است که سالانه محصولی در حدود ۲۰هزار تن تولید ثمردهی دارند.

این محصول با این حجم از تولید در یک منطقه کوچک می‌تواند تبدیل به یک برند جهانی شود. مانند زعفران یا پسته که برندهای ایرانی هستند و در جهان هم به نام مناطق کشت آنها شناخته می‌شوند.

انجیر این منطقه ویژگی‌هایی دارد که آن را متمایز کرده است. به دلیل شرایط آب‌وهوایی، محصول باغات پلدختر یک ماه زودتر از دیگر شهرهای کشور ثمر می‌دهند که همین موضوع سبب می‌شود مشتاقان زیادی در بازار داشته باشد. تا جایی که نوبرانه آن تا کیلویی ۵۰هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

این محصول که می‌تواند یک برند جهانی باشد

اما این محصول باکیفیت و ممتاز به دلیل نبود صنایع تبدیلی، از یک سو به دست دلالان سودجو افتاده است و یا توسط باغداران در کنار جاده‌های اصلی استان فروخته می‌شود. این محصول که می‌تواند یک برند برای این شهر و حتی استان باشد، بدون بسته‌بندی مناسب و با روش‌های بدوی فروخته می‌شود.

دهه‏ فجر سال ۹۰ بود که طی مراسمی با حضور رئیس وقت سازمان جهاد کشاورزی لرستان، فرماندار پلدختر و جمعی از مسئولان این شهرستان، عملیات اجرایی کارخانه‏ فرآوری انجیر در پلدختر آغاز شد. به‌گفته رئیس وقت سازمان جهاد کشاورزی لرستان، این کارخانه قرار بود در سه فاز ساخته شود و فاز اول آن با ظرفیت چهار تا شش هزار تن انجیر باید در سال ۹۱ به بهره‏برداری می‏رسید. اما تاکنون چنین رویایی به واقعیت نرسیده است.

وضعیت توزیع این محصول به هیچ‌وجه درخور آن نیست. در صورت ایجاد صنایع تبدیلی و کارخانجات بسته‌بندی، بازارهای جهانی به راحتی می‌توانند پذیرای انجیر سیاه پلدختر باشند. البته وضعیت یه حدی وخیم است که حتی در لرستان هم این محصول بی‌نام و نشان است.

انجیر سیاه پلدختر هم مانند دیگر محصولات کشاورزی در کشور دچار کمبود آب شده‌اند. به‌ویژه  این باغات که هنوز به شیوه‌های سنتی آبیاری می‌شوند. رودخانه‌های تامین‌کننده آب این باغات مانند مادیان رود دچار تنش آبی هستند و این تنش به درصد بالایی از باغات انجیر سیاه خساراتی وارد کرده است و اگر تدبیری اندیشیده نشود نزدیک به ۴۵۰ هکتار از این باغات کهک توسط این رود آبیاری می‌شوند، نابود خواهند شد.

پایان پیام

کد خبر : 97922 ساعت خبر : 10:54 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=97922
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات