منابع آب تجدید شونده بسیار کوچک هستند

منابع آب تجدید شونده بخش بسیار کوچکی از منابع آب شیرین کره زمین هستند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، اندیشکده تدبیر آب ایران کتابی با عنوان «چرخه آب» منتشر کرده است. در مقدمه این کتاب پژوهشی آمده است:

منابع آب تجدید شونده بخش بسیار کوچکی از منابع آب شیرین کره زمین هستند. این منابع اصلی‌ترین منبع تأمین‌کننده نیازهای آبی جوامع بشری شامل مصارف خانگی، صنایع، کشاورزی، تولید برق‌آبی، آبزی‌پروری و تفریحی و نظایر آنند. همچنین این منابع مورد نیاز اکوسیستم‌های آب نیز هستند.

منابع آب تجدید شونده

در واقع عامل اصلی و تعیین کننده در پایداری زندگی بشری را می‌توان به منابع آب تجدیدشونده مربوط دانست.

سؤال این است که موجد منابع آب تجدیدشونده چیست و چه سازوکاری موجب پایداری و استمرار و تجدیدشوندگی این منبع در کل کره زمین، محدوده حاکمیت یک کشور و یا حتی در یک منطقه مشخص و محدوده جغرافیایی می‌شود.

پاسخ این سؤال با موضوع «چرخه آب» قابل تبیین است. این چرخه که در ادبیات مدیریت آب و علوم آبشناسی به «سیکل هیدرولوژیک» نیز معروف است از یک مدار بسته تشکیل شده که حرکت و گردش آب در طبیعت و تأمین منابع آب تجدیدشونده را عهده‌دار است.

ذخایر آبی موجود در کره زمین

به منظور درک بهتر از فرآیند چرخه آب مقدمتاً لازمست مروری بر ذخایر آبی موجود در کره زمین داشته باشیم.

زیرا منشاء اصلی، برای منابع آب تجدیدشونده که از طریق چرخه آب تأمین می‌شود از این ذخایر تشکیل شده است.

از آنجا که جرم کره زمین ثابت است و به تبع آن ذخیره آب موجود در آن نیز به عنوان یکی از مؤلفه‌های اصلی تشکیل‌دهنده کره زمین ثابت است، بنابراین منابع آبی که از طریق چرخه آب در طبیعت به گردش آمده و منابع آب تجدیدشونده را به وجود می‌آورد از همین جرم ثابت ناشی می‌شود.

در واقع نوعی بیلان آبی نیز در رابطه با چرخه آب موضوعیت پیدا می‌نماید.

ذخایر آب
ذخایر آب

به طوریکه از جدول مذکور مشاهده می‌شود از کل ذخایر آبی دنیا در حدود۱۳۸۶ میلیون کیلومترمکعب معادل ۵/۹۷ درصد را آب شور و ۳۵ میلیون کیلومترمکعب معادل ۵/۲ درصد را آب شیرین تشکیل می‌دهد.

چنانچه منابع آب شیرین را رقم ۱۰۰ درصد فرض کنیم، از این منابع ۶/۶۸ درصد در یخچال‌های طبیعی و پوشش برفی قطبین زمین و ۱/۳۰ درصد در منابع آب زیرزمینی ذخیره شده و بقیه یعنی فقط ۳/۱ درصد به صورت سایر منابع آب شیرین مندرج در جدول فوق توزیع گردیده است.

پایان پیام

کد خبر : 97791 ساعت خبر : 11:48 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=97791
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات