پیرو جابجایی یک نشانه بومی و حذف نام یک میدان در خرم آباد

پیرو جابجایی یک نشانه بومی و حذف نام یک میدان در خرم آباد

اکنون که تغییر و جابجایی یک مجسمه و یک نام اولویتی مهم برای مدیریت شهری خرم آباد است، مسئولین محترم کاش ابتدا از المان‌های چینی شهر شروع می‌کردید!

پایگاه خبری گلونی، سلیمان میرزاپور رشنو: هر روز شهری را می‌بینم که بر مشکلاتش افزوده می شود، شهری که نه خرم است و نه آباد.

شهری که در مقابل نه سیل و نه زلزله تاب‌آوری ندارد، شهری که مسیل‌هایش ساختمان شده و معابرش مسیل، شهری که اغلب مناطق آن نه برنامه‌ریزی شده، بلکه به صورت ارگانیک رشد کرده و اگر طبیعت و تاریخ به کمکش نیامده بود، هیچ جذبه‌ای نه برای ما و نه برای گردشگر نداشت. ملتمسانه درخواست می‌کنیم همین طبیعت و تاریخ را برای آیندگان حفظ کنید.

میدان‌های چینی در خرم آباد

پیرو جابجایی یک نشانه بومی و حذف نام یک میدان در خرم آباد

اکنون که تغییر و جابجایی یک مجسمه و یک نام اولویتی مهم برای مدیریت شهری خرم آباد است، مسئولین محترم کاش ابتدا از المان‌های چینی شهر شروع می‌کردید! دو المان کپی‌برداری شده از چین و بی ربط به فرهنگ اسلامی و ایرانی میدان شهدا و آزادی که هر معمار و شهرساز می‌داند چه مفهومی دارند!؟

ما نمی‌دانیم، شاید بیکاری جوانان تحصیلکرده این شهر به دلیل وجود همین المان شاپور خواست بوده! شاید با تخریب نمادهای بومی، گردشگریمان رونق پیدا کند!

داستان غم‌انگیز بناهای خرم آباد

پل شاپوری به جای مرمت نوسازی شد، قلعه فلک الافلاک هم با وجود ترک‌هایی که برداشته یحتمل به خودی خود ویران می‌شود، سنگ نوشته بدون حفاظ را هم، ابر و مه و خورشید از بین خواهد برد، می‌ماند مناره آجری که به نظرم بهتر است آجرهایش را به دلیل کمبود بودجه، جهت استفاده در پروژه‌های شهر سازی، سالم در بیاوریم! اصلا مدیریت آن زمان اشتباه بزرگی مرتکب شد که میدان تره بار خرم آباد را جابجا کرد، می بایست منار را جابجا می کردند چون سنخیتی با بارفرروشی سابق نداشت!

یادآور می‌شویم که فضای اطراف مقبره زید ابن علی(ع) هم سنخیتی با آن بارگاه ندارد، کاش فکری به حال حریم آن امامزاده می‌کردید.

جابجایی یک المان بومی بدون اطلاع قبلی از سوی مسئولین محترم ناگهانی بود، آنچه مسلم است بدون درخواست شهرداری و موافقت شورای شهر این تغییر امکانپذیر نبود.

از نظر اصول پذیرفته شده علمی مرتبط با هویت شهری، المانهای منحصر به فرد شهری پس از چند سال به عنوان بخشی از مکان تلقی شده و موجب تقویت حس مکان می‌گردد و تغییر و جابجایی اینگونه عناصر هویتی موجب ایجاد حس لامکانی و فقدان هویت می‌گردد.

همچنین ایجاد حس تعلق به یک مکان خاص را هر المانی نمی‌تواند به وجود بیاورد، المانها و نمادهای متمایز و خاص و البته بومی در یک شهر به خوبی می تواند به یک مکان هویت ببخشد.

جابجایی میدان شاپور خواست جبران نمی‌شود

پیرو جابجایی یک نشانه بومی و حذف نام یک میدان در خرم آباد

میدان شاپور خواست و مجسمه آن بخشی از هویت شهر خرم آباد و خصوصا منطقه مذکور بوده و اینگونه اقدامات بازی با روح و روان شهروندان است و صد البته با توجه به قوانین و شرح وظایف شهرداری و شورای شهر تنها مراجع مسئول در زمینه جابجایی این المان را شهرداری و شورای شهر می‌دانیم. لازم به ذکر است که مکان جدید المان، میدان باستان باشد یا هر مکان دیگر نمی‌تواند جبران این جابجایی باشد و بدون شک کارکرد هویتی این المان در مکان جدید مانند مکان قبلی آن نخواهد بود.

در زمینه تغییر نام این میدان هم باید گفت: در شهری که با فقر نام های بومی مواجه هستیم، حذف نمودن نام‌های بومی به منزله مخدوش کردن بخشی از هویت این شهر بوده و بر اساس پژوهش های انجام گرفته در زمینه نامگذاری اماکن شهری، در مواردی که نامگذاری‌ها از روند بالا به پایین یا آمرانه برخوردار باشد، معمولا شهروندان مکان را به همان نام قبلی خطاب می‌کنند و می‌شناسند.

‌همچنین بند ۵ ماده اول آیین نامه نامگذاری شهرها، خیابان‌ها، اماکن و مؤسسات عمومی نیز صراحتا عنوان نموده که نام‌ها باید صرفا به زبان فارسی باشند و واژه پلیس نامی لاتین است!

و در آخر اینکه میدان‌های چینی را دریابید.

پایان پیام

کد خبر : 98347 ساعت خبر : 11:29 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=98347
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات