آمار طلاق به بیست و یک طلاق در ساعت رسید تا زنگ خطر را بشنویم

پایگاه خبری گلونی، محمد پورخداداد: آمار طلاق سال به سال بیشتر می‌شود و دیگر مانند دهه‌های گذشته شنیدن خبر جدایی‌ها عادی شده است.

حتما یادتان می‌آید که تا همین سال‌های اخیر اگر طلاقی صورت می‌گرفت مدت‌ها طول می‌کشید و پس از کش و قوس‌های زیاد و به نتیجه نرسیدن تلاش اطرافیان، دادگاه و خود زوج، جدایی صورت می‌گرفت. ولی حالا قبح آن شکسته است. طلاق به راحتی و با سرعت باورنکردنی انجام  می‌شود. انگار که ازدواج تا حد رفاقت‌های خیابانی و دوستی‌های دانشگاهی پایین آمده است.

آمار طلاق فاجعه است

رییس کانون سردفتران ازدواج و طلاق در این مورد گفته است: «در سال ۹۶ در ایران ساعتی ۲۱ واقعه طلاق ثبت شده است. یعنی در کل نزدیک به یک‌سوم ازدواج‌های ایران در این سال منجر به جدایی شده است.»

این آمار فاجعه‌بار نتیجه عوامل بسیاری است. از اقتصاد خراب خانواده‌ها، اعتیاد، آشنا نبودن زوج‌ها با اصول زندگی مشترک و…

عوامل بسیار برای آمار جدایی

اقتصاد تاثیر مستقیمی در پایداری یک خانواده دارد. درگیری‌های روزمره و عصبیت‌ها در یک زندگی با سطح درآمد مناسب و مطمئن از آینده، بسیار کمتر وجود دارد. همانطور که وضعیت اقتصادی جامعه ایرانی هر روز بدتر از روزهلی قبل است، نباید انتظار داشت آمار طلاق هم کمتر شود.

یکی دیگر از عوامل مهم بالا رفتن طلاق پایبند نبودن به زندگی مشترک است. عوامل اقتصادی و مادی شاید تاثیر زیادی در روابط داشته باشند ولی سهل‌انگاری و عدم پایندی در یک ازدواج درصد بالایی از طلاق‌ها را شامل می‌شود.

بهانه‌هایی مثل اقتضائات زمانه و حتی مدرنیته و آنچه از آن به تنوع‌طلبی یاد می‌شود، بنیاد خانواده‌ها را سست کرده است.

نگاه به زندگی غربی و تاثیر گرفتن وارونه از روابط در کشورهای توسعه‌یافته، ما را از خودباخته کرده است. بدون در نظر گرفتن شرایط فرهنگی ما و آنها، نه توانستیم مانند آنها تعادلی در روابط خود به‌وجود آوریم و نه توانستیم فرهنگ پایندی و تقید خود نسبت به خانواده را حفظ کنیم.

آمار طلاق هرسال بیشتر می‌شود و با توجه به اوضاع اجتماعی و اقتصادی آمار ازدواج پایین می‌آید. این آمارها زنگ خطری‌ست برای کشوری که با هزاران خطر و تهدید دیگر دست به گریبان است.

پایان پیام

کد خبر : 114971 ساعت خبر : 11:33 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=114971
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات