اطلاعات و ارتباطات و همچنین کاستیهای آن در مبحث حکمرانی آب کشور
اطلاعات و ارتباطات
به گزارش پایگاه خبری گلونی، اندیشکده تدبیر آب ایران جزوهای منتشر کرده است با نام ارزیابی مقدماتی حکمرانی آب کشور.
در جدول۴، کاستیهای تفصیلی وضعیت موجود اطلاعات و ارتباطات آمده است. نارساییهای جدی در سامانههای مربوط به شبکههای اندازهگیری و جمعآوری، گردش اطلاعات و مهارتهای ارتباطی، ناکافیبودن ساز و کارهای مناسب برای دسترسی آزاد به اطلاعات در عرصههای مختلفی که به تفکیک نام برده شده است، ناکافیبودن امکانات دسترسی به تصمیمات اتخاذشده، گسستگی عمیق بین پژوهشهای کاربردی و برنامههای عملیاتی از این زمرهاند. تولید و گردش صحیح اطلاعات برای اجماعسازی از اهمیت زیادی برخوردار است. همچنین برای اثرگذاری بر فرایندهای بیرونی بخش آب و مدیریت پیشرانهای فشار میتواند بسیار مفید افتد. در بخش فرهنگ سازمانی نظام اداری به مشکلات جدی ارتباطی اشاره شد. این شرایط تشکیلات اجرایی را از ارتباطگیری با مردم و کلیه گروداران ناتوان و به صورت منفعل تابع سیاستهای دیگر بخشها و سیاستهای کلان کرده است.
اطلاعات و ارتباطات و همچنین کاستیهای آن در مبحث حکمرانی آب کشور
جدول۴- کاستیهای تفصیلی وضعیت موجود اطلاعات و ارتباطات
اطلاعات و ارتباطات و همچنین کاستیهای آن در مبحث حکمرانی آب کشور
تولید اطلاعات و تبادل آن با محیط پیرامونی
گردش اطلاعات نادرست و نابهنگام و عدم تقارن اطلاعاتی گروداران در امور مختلف حکمرانی آب، استفاده ناچیز از ظرفیتهای دانشگاهی، متناسبنبودن پژوهشها با نیازهای واقعی و دارای اولویت نظام حکمرانی آب از عوامل مؤثر در برداشتهای نادرست، تدابیر ناکارآمد و مقاومتها و مناقشات و تعارضات میباشد. تشخیص شکافهای اصلی در این زمینه و تلاش نهادی برای ترمیم آنها از تدابیر مهم برای توانمندسازی حکمرانی محلی و مشارکت نهادی جامعه محلی و سطوح مختلف دیگر حکمرانی محسوب میشود. برای اثرگذاری بر پیشرانهای فشار بر بخش آب میبایست توانایی تبادل اطلاعات از محیط درونی به محیط پیرامونی و بالعکس ایجاد شود. در صورت ایجاد این توانایی میتوان بر تصمیمات داخل و خارج از بخش آب، با رعایت شفافیت و موقعشناسی تأثیرگذار بود.
اطلاعات و ارتباطات و همچنین کاستیهای آن در مبحث حکمرانی آب کشور
بنا به تشخیص گزارش آسیبشناسی برنامههای توسعه در ایران مرکز پژوهشهای مجلس (به نقل از کتاب تاریخچه برنامهریزی توسعه در ایران، ۱۳۹۲) معمولاً با تغییر و تحول دولتها و آمد و شد جناحها و احزاب سیاسی در دستگاههای سیاستگذار (از جمله دولت و مجلس شورای اسلامی) تغییرات وسیعی در کادرهای اجرایی و برنامهای کشور مشاهده میشود. به نحوی که جناح حاکم، خود (و در واقع کشور) را از تجربیات و نظرات کارشناسی صاحبنظران و کارشناسان کشور، صرف نظر از گرایشهای فکری آنان بینیاز دانسته و بهرهمند نمیسازد.
ادامه و بخشهای دیگر این جزوه را میتوانید اینجا بخوانید.
پایان پیام