رد پای آب محصول را از جزوهی اندیشکده تدبیر آب ایران مطالعه کنید
به گزارش پایگاه خبری گلونی، اندیشکده تدبیر آب ایران جزوهای منتشر کرده است با نام رد پای آب: راهگشا یا مانع؟
این مقاله ترجمهای است از:
Water footprint: Help or hindrance? Chapagain, A.K. and Tickner, D. 2012. Water Alternatives 5(3): 563-581
این ترجمه را در چند بخش در گلونی بخوانید:
رد پای آب محصول
در بسیاری از بخشهای جهان، دغدغه مصرفکنندگان و شرکتها درباره مسائل پایداری و بهرهبرداری از منابع طبیعی رو به افزایش است.
در این شرایط، و همان گونه که در بالا گفته شد، کمیابی آب در دستور کار عمومی اولویت بالایی مییابد و رد پای آب محصولات خاص برای کمک به درک اثرات بالقوه مستقیم و غیر مستقیم بر رودخانهها، دریاچهها و تالابها و بر جوامعی که به آنها وابسته هستند به کار گرفته شده است.
برای نمونه وبسایت شبکه ردپای آب [۱]، رد پای آب یک فنجان قهوه را تا ۱۴۰ لیتر و یک تیشرت نخی را ۲۵۰۰ لیتر ذکر میکند.
چنین دادههایی به قلمرو عمومی وارد شدهاند و احتمالاً به ارتقای آگاهی درباره پیوندهای سبک زندگی، مصرف و اثرات بالقوه بر منابع آب کمک کرده است.
حسابداری حجمی از این دست، به تنهایی اثرات واقعی (مثبت و منفی) انتخابهای مصرفکننده را روشن نمیکند؛ همان گونه که در بالا گفته شد، این اثرات را ترکیب پیچیدهای از عوامل تعیین میکنند.
در پاسخ به چالش یافتن پیوند مصرف مواد و تأثیر بر محیطزیست، تلاشهایی برای تهیه حسابهای وزنی رد پای آب صورت گرفته است.
این تلاشها بر پایه روششناسی بررسی طول عمر[۲] و سنجههای تنش آبی برای تعیین تأثیر رد پای آب محصول در قالب یک نشانگر قابل کمیسازی بوده است.
فلسفه این دست چارچوبهای حسابداری این است که نشانگرهای ساده و قابل فهم درباره تأثیر، میتواند انتخابهای بهتر مصرفکننده و تصمیمهای مدیریت کسب و کار را تسهیل نماید.
[۱] Water Footprint Network (WFN)
[۲] Life cycle assessment (LCA)
پایان پیام
سایر بخشهای این مقاله را اینجا بخوانید.