عکس هوایی از قبرستان خضر خرم آباد و مراسم الفه

عکس هوایی از قبرستان خضر خرم آباد و مراسم الفه

به گزارش پایگاه خبری گلونی شب آخرین جمعه سال طبق رسم گذشتگان همه به دیدار اهل قبور می‌روند و غبار از سنگ مزار آنها پاک می‌کنند.

مردم خرم‌آباد هم مانند دیگر شهرها این رسم را به‌جا می‌آورند.

اما خرم‌آبادی‌ها یک رسم ویژه ه دارند که یک روز پیش از عید که به الفه معروف است به قبرستان می‌روند.

قبرستان خضر و صالحین و باقی قبرستان‌ها حاشیه شهر پر از جمعیت می‌شوند و مردم با بشقاب سبزه، گل و شیرینی به مهمانی درگذشتگان خود می‌روند.

عکس هوایی از قبرستان خضر خرم آباد و مراسم الفه

عکس‌ها از آتلیه طوفان

در افسانه‌های قدیمی آمده است که در پنجشنبه و جمعه آخر سال درگذشتگان منتظر آمدن بازماندگان می‌شوند و به همین دلیل هم بازماندگان مانند رفتن به مهمانی به قبرستان می‌روند.

در خرم‌آباد، روز الفه با ترافیک سنگین خیابان‌های منتهی به قبرستان اصلی این شهر در هم‌آمیخته است و طرح‌های اجرا شده هم نتوانسته این مشکل را حل کند.

ولی باز هم مردم از صبح به سمت قبرستان می‌روند و رسیدن عید نوروز را به درگذشتگان خود تبریک می‌گویند و ساعاتی را کنار مزار آنها می‌گذرانند.

سنت مردم خرم آباد

معنی آن چیست؟ این آیین چه فرقی با پنج شنبه آخر سال دارد؟

اسحق عیدی در دستور نامه و فرهنگ واژگان زبان لری (سیفا) نوشته است: روز قبل از عید نوروز، حرمت روز و شب البف در لرستان مانند حرمت روز و شب جمعه است. مشابه با روز عرفه.

اکبر یاوریان در واژه نامه لری (افلاک) نوشته است: مراسم یادآوری درگذستگان حتی مردگان سال‌های دور شب قبل از عید هر سال. از واژه عربی عرف با تبدیل ر به ل به معنی شناختن و شناسایی کردن.

و سید فرید قاسمی در دانشنامک خرم آباد نوشته است: آیین حضور در گورستان یک روز مانده به تحویل سال. عرفه و علفه هم می‌گویند.

در روایت‌های ایرانی آمده است که در پنجشنبه و جمعه آخر سال درگذشتگان منتظر آمدن بازماندگان می‌شوند و به همین دلیل هم بازماندگان مانند رفتن به مهمانی به قبرستان می‌روند.

در خرم‌آباد، پنجشنبه و جمعه آخر سال با ترافیک سنگین خیابان‌های منتهی به قبرستان اصلی این شهر در هم‌آمیخته است و طرح‌های اجرا شده هم نتوانسته این مشکل را حل کند.

ولی باز هم مردم از صبح پنجشنبه و جمعه به سمت قبرستان می‌روند و رسیدن عید نوروز را بن درگذشتگان خود تبریک می‌گویند و ساعاتی را کنار مزار آنها می‌گذرانند.

پایان پیام

کد خبر : 118072 ساعت خبر : 1:02 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=118072
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات