پروانه‌ های تهران و همه اطلاعاتی که در مورد این پروانه‌ها باید بدانیم

پروانه‌ های تهران و همه اطلاعاتی که در مورد این پروانه‌ها باید بدانیم

به گزارش پایگاه خبری گلونی سیاوش یالپانیان نوشت: ‏درباره ‎پروانه‌‌های تازه‌وارد کشورمان چه می‌دانید؟

همه چیز در مورد پروانه‌ های تهران

گاهی برخی پدیده‌های نامعمول اما طبیعی، از قبیل حضور برخی گونه‌های اغلب ناآشنا، بسیار مورد توجه قرار می‌گیرند.

مثلا گاهی جمعیت یک گونه از آنچه پیش‌تر وجود داشته، بیشتر می‌شود و ‏افزایش جمعیت باعث می‌شود تا دامنه‌ی حضور آن‌ها به مناطق مسکونی و شهرها کشیده شود و مورد توجه عموم قرار گیرند.

این روزها شهر ‎تهران و برخی شهرهای دیگر کشور به تسخیر پروانه‌هایی درآمده که (مثل بسیاری از جانوران دیگری که مردم اهمیتی به آن‌ها نمی‌دهند) نام اختصاصی در فارسی ندارند، ‏اما در انگلیسی Painted Lady (بانوی آراسته) نامیده می‌شوند.

زیست‌شناسان برای پرهیز از هرج‌ومرج نام‌های غیردقیق و گاه متداخل بومی (چه فارسی، چه انگلیسی)، لزوما به جای این قبیل نام‌ها سراغ ‎نام علمی پروانه‌ها می‌روند.

پروانه‌ای هم که این روزها در ‎تهران بسیار دیده می‌شود، ‏نزد همه ‎زیست‌شناسان به نام علمی Vanessa cardui شناخته می‌شود.

این گونه بیشتر در مناطق جنوبی و گرم‌سیر ایران دیده می‌شود ولی پراکندگی آن در ایران تا تبریز نیز گزارش شده است.

به علاوه باید گفت که این گونه مختص ایران نیست و در مناطق وسیعی از از اروپا و شمال آفریقا تا آسیا و ‏استرالیا و نیز آمریکای شمالی پراکندگی دارد، یعنی این گونه به جز جنوبگان و آمریکای جنوبی در باقی قاره‌ها پراکنده است.

گونه‌های دیگری هم در سرده Vanessa جای دارند که برخی (مثل Vanessa atalanta) در ‎ایران هم یافت می‌شوند و برخی هم بومی مناطق خاصی در نقاط دیگر جهان، ‏از جمله آمریکای شمالی و جنوبی هستند.

دلیل موفقیت نسبی Vanessa cardui تغذیه نوزاد آن از طیف گسترده‌ای گیاهان مختلف و مقاومت نسبی آن‌ها به شرایط اقلیمی مختلف است.

‎#پروانه بالغ نیز از شهد و گرده‌ی گل‌هایی مثل گاوزبان تغذیه می‌کنند و نه تنها خطری برای محصولات باغی و کشاورزی ندارد، ‏بلکه به گرده‌افشانی این گیاهان نیز کمک می‌کند.

پروانه‌ های تهران

بنابراین حضور این پروانه‌ها جای هیچ نگرانی برای کسی ندارد، نه مردم شهرنشین و نه ‎باغ‌داران و ‎کشاورزان.

حضور پر تعداد آنها به دلیل بارش‌های اخیر، افزایش پوشش گیاهان خودرو و نیز بالا رفتن رطوبت خاک است که تخم‌های این ‌پروانه‌ها ‏در آن گذاشته شده است. این تخم‌ها و نوزادان پروانه به علاوه غذای خوبی برای پرندگان هستند.

این پروانه‌ها عمر کوتاهی دارند و بیشتر از حدود یک ماه زنده نیستند.

طی این مدت معمولا به سمت نقاط شمالی مهاجرت می‌کنند و تا وقتی سبزی و خرمی ناشی از بارندگی‌های بهاری پابرجا باشد، ‏این پروانه‌ها هم وافر هستند.

نهایتا با شروع فصل سرما، پروانه‌های متولدشده در مناطق شمالی، مسیری را که نسل‌های قبلی، چند ماه پیش‌تر به سمت شمال پیموده بودند، به سمت جنوب مهاجرت خواهند کرد.

پایان پیام

منبع: صفحه توئیتر رازیک

کد خبر : 121211 ساعت خبر : 6:13 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=121211
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات