طرح بیدود میتواند جان تهرانیها را نجات بدهد به شرطی که مسئولان بیخیال نباشند
پایگاه خبری گلونی، محسن فراهانی: محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به سوالی در مورد سرنوشت دوچرخه های قبلی شهرداری گفت: دلیل شکست طرحهای دوچرخه در گذشته این بود که به تکنولوژیهای روز دنیا توجه نشده بود.
به گونهای که راکبان باید به مبداء سفر برگشته و دوچرخه را تحویل میدادند اما امروز با اتکاء به تکنولوژیهای جدید، استفاده از دوچرخه برای شهروندان تسهیل شده است.
این که در طرحهای قبلی امکان گرفتن دوچرخه با اپلیکیشنهای موبایلی فراهم نبود حرف درست و صحیحی است.
اما گویا جناب اقای پورسیدآقایی خیلی هم از طرحهای سایق خبر ندارد.
ما به عنوان کسی که از طرحهای پیشین ارائه دوچرخه استفاده کردیم میدانیم که نیاز نبود دوچرخه را به مبداً برمیگردانی.
در طرح سابق در هر محله یک کیوسک ارائه دوچرخه بود که شما به هر محلهای که میرفتید باید دوچرخه را به آن کیوسک تحویل میدادید.
دلیلی که آقای پورسیدآقایی ذکر کردند هم چندان دلیل موجهی نیست.
طرحهای سابق به تکنولوژی روز وصل نبودند چون ده سال پیش راهاندازی شدند و ده سال پیش گوشیهای هوشمند نبودند.
در ضمن از آقای پورسیدآقایی پرسیده شد سرنوشت دوچرخههای قبلی چه شد اما ایشان جواب دیگری دادند.
واقعاً آن همه دوچرخه و کیوسک چه شد؟ یعنی امکان به روز کردن و اتصال همانها به یک اپلیکیشن موبایلی وجود نداشت؟
حتماً باید کلاً از نو با یک شرکت جدید وارد کار میشدید؟
اما طرح جدید شهرداری برای ارائه دوچرخه هم طرح بیایرادی نیست منتها دوستان نمیخواهند قبول کنند و میگویند همه بدند و فقط ما خوبیم.
شما در طرح سابق تنها با ارائه کپی کارت ملی و پرداخت مبلغ ۵ هزار تومان (هزینه بیمه) ثبتنام میکردید و از آن پس هر دوچرخهای که به امانت میبردید رایگان بود.
اما در طرح جدید که به نام بیدود معروف است شما باید مبلغ بسیاری را برای ثبتنام و چند هزار توامن هم به ازای هر ساعت امانت دوچرخه پرداخت کنید.
در ضمن تمام دوچرخهها تک سایز هستند و این موضوع کار را برای افراد قد بلند و کوتاه قد مشکل میکند.
یکی دیگر از مشکلات این طرح برمیگردد به فرهنگ استفاده کاربران از دوچرخهها.
یکی از ویژگیهای این طرح این است که شما هرکجا که کارتان با دوچرخه تمام شد همانجا پارکش میکنید و میروید.
اما همین مسئله باعث ایجاد برخی مشکلات میشود. برخی از کاربران این اپلیکیشن معنای هرکجا را خوب نمیدانند.
بارها مشاهده شده که برخی از کاربران دوچرخه خود را در جایی رها میکنند که باعث ایجاد مانع در تردد خودروها، عابران پیاده و حتا جانبازان و معلولین میشود.
در کل امیدواریم مسئولان به جای پرداختن به مشکلات طرحهای دورههای پیش از خود، کمی به هم به فکر برطرف کردن مشکلات طرحهای خود باشند.
مخصوصاً در طرح بیدود که مربوط به ارائه دوچرخه است و چنین طرحهایی میتواند تهران را از شر آلودگی هوا نجات دهد.
تهران از بس غرق در خودرو شده که دیگر جای نفس کشیدن هم باقی نمانده است.
پایان پیام
کد خبر : 123992 ساعت خبر : 12:27 ب.ظ