پل گپ خرم آباد را پشت یک دیوار سنگی زندانی کردند

پل گپ خرم آباد را پشت یک دیوار سنگی زندانی کردند

پایگاه خبری گلونی، محمد پورخداداد:شهرداری خرم‌آباد سیمای پل تاریخی گپ را با دیوار سنگی پوشاند.

پل گَپ یا صفوی همان‌طور که از نامش پیداست پل بزرگی از دوره صفوی است که در مرکز شهر خرم‌ آباد و بر روی گلال (رودخانه خرم‌آباد) ساخته شده است.

پس از سیل فروردین‌ ماه در خرم‌ آباد شهرداری تصمیم گرفت دیواره ساحلی را در برخی نقاط بالاتر بیاورد.

حالا در کنار پل گپ که یک اثر تاریخی و یک میراث فرهنگی ثبت شده است و در گذشته از نظر زیبایی و عظمت به سی‌سه‌پل اصفهان تنه می‌زده، هم اسیر این طرح غیر کارشناسی شده است.

پل گپ خرم آباد را پشت یک دیوار سنگی زندانی کردند

دیواره ساحلی کناره پل را با سنگ لاشه بالاتر آورده‌اند و اگر از خیابان ساحلی شرقی به پل گپ نگاه کنیم چیز زیادی از آن دیده نمی‌شود.

به نظر می‌رسد باز هم مدیریت شهری برای حل مشکلاتش راه آسان و ارزان را انتخاب کرده است.

در گزارشی با تیتر «خرم ‌آباد را به یک زندان بزرگ تبدیل نکنید» به مشکلات ساختاری این طرح و عوارض ناگوارش پرداختیم.

از پل گپ دیگر چیزی باقی نمانده است. از سال‌های ابتدایی پهلوی دوم تاکنون هر مدیر شهری مصیبتی بر مصیبت‌های این پل اضافه کرده است.

هرچه وعده در طول این سالیان داده شده است به نتیجه‌ای نرسیده است.

هزار وعده خوبان یکی وفا نکند

در آخرین مورد از این هزار وعده‌ ها، محمدرضا اسدی معاون میراث فرهنگی استان لرستان اعلام کرد

عملیات ساماندهی و مرمت این پل از جمله جمع‌آوری عناصر بتنی، پیگردی و اجرای طرح باززنده‌سازی دهانه‌ها و بخش شاه‌نشین تخریب‌شده پل، جمع‌آوری الحاقات و بارگیری مواد حاصله از عملیات مرمت، تمیزکاری محیط و نمای پل، ترمیم و تعویض مصالح آسیب‌دیده چشمه طاق‌های مورد تردد وسایط نقلیه با آجر سنتی و مطابق الگو اولیه، خالی‌کردن بندهای فرسوده و اجرای بندکشی با ملات ماسه و سیمان و شن شسته الک‌شده در نما، ساماندهی و محوطه‌سازی پیرامونی پل انجام خواهد شد ‌و پس از پایان عملیات مرمتی این پل به یک محور گردشگری تبدیل خواهد شد و با جایگزین نمودن یک پل در بالا دست، فقط برای تردد پیاده از آن استفاده می‌شود.

هیچ‌کدام از این اقدامات تاکنون حتی شروع هم نشده است و جالب است که بدانید پلی که برای انتقال ترافیک پل گپ در حریم قلعه فلک‌ الافلاک شروع شده بود نیمه‌کاره رها شده است و بنا به تشخیص سازمان میراث فرهنگی، قرار نیست ساخته شود.

برنامه‌ها و طرح‌های کارشناسی شده و مصوب که حتی بودجه آن هم مطابق با گفته میراث فرهنگی تامین شده بود به‌دست فراموشی سپرده می‌شود ولی طرح‌های مخرب و یک‌شبه‌ای چون بالابردن دیداره ساحلی به سرعت و قدرت زیاد اجرایی می‌شود.

شهرداری راه را اشتباه می‌رود، راه حل جای دیگری‌ لست

طبق نظرهای کارشناسی معتبر راه حل مبارزه با سیلاب در شهر خرم‌ آباد را باید خارج از شهر جستجو کرد.

با توجه به ساختار فعلی شهر و پوشاندن شدن مسیل‌های تاریخی در شهر و ساخته شدن محلات و خیابان‌ها بر روی آنها، تنها راه مهار سیلاب احتمالی، ساخت سد، سیل‌بندها و آبخیزداری در شمال شهر و در مسیر شکل‌گیری ابتدایی این رودخانه است.

سیلاب را باید پیش از شکل‌گیری و خارج شدن از کنترل مهار کرد.

باید مدیریت شهری و در راس آن معاونت عمرانی استانداری لرستان زمینه‌ شروع این طرح‌ها را هرچه سریعتر آغاز کند. بودجه‌های مدیریت بحران و سیل نباید در طرح‌های بی‌فایده هزینه شود.

بالا بردن دیواره ساحلی و طرح‌های اینچنینی اگر راه حل مناسبی بود، شهرداری حالا مشغول بازسازی قسمت‌های تخریب‌شده این دیواره در نقاط مختلف به‌ویژه پیچ‌های رودخانه نبود.

پل گپ تا اواخر قاجار و اوایل پهلوی تنها پل خرم‌‌ آباد بوده است.

این پل که به شماره ۲۳۵۴ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده بعد از مرمتی که نزدیک به ۲ دهه قبل بر روی آن انجام شد به دست فراموشی سپرده شده است.

طول پل ۳۵۰ متر و عرض آن ۵٫۵ متر است و در گذشته ۲۴ چشمه طاق داشته است. این پل تا سال ۱۳۳۰ شمسی دست نخورده مانده بود.

در این سال فرماندار وقت به این دلیل که در هنگام سیلاب شاخ و برگ درختان شمال شهر در چشمه‌های این پل گیر می‌کرده و باعث انسداد و بالا آمدن آب آن می‌شده است دستور به تخریب طاق و چشمه‌های میانی پل را داده است و به جای آنها ستون‌های بتنی کار گذاشته شد. در اثر این اقدام آسیب غیر قابل جبرانی به پل گپ وارد آمد.

پایان پایام

کد خبر : 131008 ساعت خبر : 10:01 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=131008
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات