فصل ماهیگیری در دریای خزر برای صیادان شمالی اهمیت ویژه‌ای دارد

فصل ماهیگیری در دریای خزر برای صیادان شمالی اهمیت ویژه‌ای دارد

به گزارش پایگاه خبری گلونی یکی از مشاغل مهم در شمال ایران ماهیگیری است.

صیادان بسیاری در شهرهای شمالی و کنار دریا با شروع فصل صید، تورهای خود را به دریا می‌اندازند تا از این وسعت آبی رزق و روزی حلال کسب کنند.

فصل ماهیگیری در دریای خزر از بیستم مهر تا ۱۵ فروردین سال آینده ادامه خواهد داشت.

آنچه ماهیگیران از دریا می‌خواهند تنها ماهی سفید، کپور دریایی و کفال است.

دریای خزر یکی از ارزشمندترین ذخایر ماهی‌های گران‌بها در دنیا است.

در سواحل جنوبی دریای خزر و رودخانه‌های منتهی به این سواحل بیش از ۷۸ گونه و ۴۸ زیر گونه از ۱۷ خانواده شناسایی شده که ماهیان خاویاری این دریاچه از شهرت جهانی برخوردارند و ۹۰ درصد خاویار دنیا از طریق همین ماهی‌ها تأمین می‌شود.

ماهی‌های ساکن در حوزه دریای خزر عبارتند از: ماهی‌های خاویاری، اردک ماهی، سوف، اسبله، ماهی سفید، کپور، کفال، کاراس، ماش، زردپر، ماهی آزاد، قزل آلا، لای ماهی، ماهی سیم، کولی، کولمه، ماهی سیاه، شگ ماهی، ماهی شیشه‌ای، خار ماهی، کیلکا، مارماهی، فیتو فاگ، بیگ هد، گاو ماهی، سگ ماهی و… است.

 اما از میان این ماهی‌ها محبوب‌ترین‌ها به ترتیب عبارتند از: ماهی آزاد (سالمون)، ماهی سفید و ماهی سوف، که مرغوب و گران‌قیمت و با کیفیت‌اند. بعد از این ماهی‌ها، کپور، کفال و ازون برون طرفداران زیادی دارند. قزل آلا و کیلکا هم در رده‌های بعدی قرار دارند.

صید پره

صید پره نوعی از صید است که ماهیگیران در این فصل از آن استفاده می‌کنند.

صید پره یک روش ماهیگیری سنتی ساحلی است که تور آماده به صورت نیم‌دایره در فاصله مشخصی از ساحل دریا ( ۱۴ متری عمق دریا ) پهن و پس از صید با کمک نیروی انسانی و یا تراکتور جمع‌آوری می شود.

این فصل برای صیادان می‌تواند پربرکت باشد اما وقتی خیر و خوشی همراه‌شان خواهد بود که حواس‌شان به جانداران دیگر دریا باشد و پرندگان دریایی که گاهی در پره‌های‌شان اسیر می‌شوند را نجات دهند.

پایان پیام

کد خبر : 145049 ساعت خبر : 5:30 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=145049
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات