خودروی ملی ترکیه به معنای پیشرفت کردن آنها نیست؛ به معنای پیشرفت نکردن ما است
پایگاه خبری گلونی محسن فراهانی: ترکیه امروز اولین خودرو ملی خود را پس از سالها در حضور رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور رونمایی کرد و این رئیس جمهور شخصاً نخستین سفارش خرید این خودرو بومی را داد.
این خودرو تمام برقی است و در ۳۰ دقیقه به میزان ۸۰ درصد شارژ میشود. بدون هیچگونه واسطهای به اینترنت 4g و 5g متصل میشود و در دو مدل شاسی بلند و سدان توسط ۱۰۰ مهندس و طراح ترک طراحی و ساخته شده است.
کشور ترکیه از دیرباز رقیب اصلی ایران در توسعه و پیشرفت بوده است.
از همان موقع که آنها عثمانیها بودند و با ما رقابت میکردند تا حالا که همسایه هستیم و هزاران نقطه اشتراک بینمان هست، ایران و ترکیه دوشادوش هم در صنعت و تجارت و اقتصاد پیش رفتند.
اما حالا آنها خودروی تمام ملی و تمام برقی رونمایی میکنند و ما چراغهای ۲۰۶ را کمی تنگتر میکنیم و از آن به عنوان جدیدترین محصول خودروسازی کشورمان رونمایی میکنیم.
چه شد که ترکیه به اینجا رسید و چه شد که ما به آن جا نرسیدیم؟
آیا اهالی ترکیه از ایرانیان باهوشتر هستند؟ آیا منابع اقتصادی و جغرافیایی ترکیه از ایران بیشتر است؟
آیا علم و دانش جوانان ترکیه سرآمد علم و دانش همتایان خود در ایران است؟
پس چه میشود که ایرانیها همچنان باید سوار بر پرایدهای ۴۰ میلیونی بشوند و ترکیهایها رونمایی از خودروی ملی و برقی خود را جشن بگیرند؟
جواب واضح است. تفاوت ما با ترکها در مدیریت است. در نگاه مدیران است. در توان مدیریتی است.
آنجا که سالها پیش طرح خودروی برقی یک طراح و مخترع ایرانی توسط مسئولان رد میشود و آنها خودروهای برقی را فاقد آینده روشن میدانند.
آنجا که از ورود دانشجویان و طراحان جوان به حوزه خودروسازی جلوگیری میشود.
آنجا که دولتها دست از سر خودروسازی برنمیدارند و آن را به عنوان یک منبع درآمد دوستداشتنی رها نمیکنند.
آنجا که دایره تنوع خودرو روز به روز تنگتر میشود چون مردم مجبور هستند آنچه وجود دارد را خوب یا بد، ارزان یا گران بخرند و جیکشان هم در نیاید.
و هزاران نکته دیگر که همهمان میدانیم و خسته شدیم از یادآوری آنها.
راستی دولت ترکیه برای افرادی که خودروی ملی ترکیه را خریداری کنند تسهیلات ویژهای مانند معافیت از مالیات و… هم در نظر گرفته است.
پایان پیام