ايمنی کارگران چه می‌شود؟

ايمنی کارگران چه می‌شود؟

به گزارش پایگاه خبری گلونی دکتر محمد فاضلی در کانال شخصی خود نوشت:

يادداشت «سی نکته درباره حداقل دستمزد کارگران» ابعادی از مشکلات کارگران و البته کارفرماها در نظام سياست‌گذاری ايران را نشان می‌داد، اما مسأله کارگر در ايران فقط مقوله بسيار مهم دستمزد نيست.

امروز نهم ارديبهشت برابر با ۲۸ آوريل «روز جهانی ايمنی و بهداشت حرفه‌ای» (World Day for Safety and Health at Work 2020) است. ايمنی کار هم از آن مقولات به فراموشی سپرده شده در ذهنيت جامعه و سياست‌گذار ايرانی است.

خبرگزاری تسنيم در هشتم ارديبهشت ۱۳۹۸ خبری با اين تيتر منتشر کرده است: «۹ هزار و ۹۹۶ کارگر ایرانی در سال ۹۷ حین کار آسیب دیدند.» اين خبر هم‌چنين ذکر می‌کند که «سومین عامل مرگ و میر در جهان و دومین عامل مرگ و میر در ایران بعد از تصادفات، حوادث ناشی از کار است.»‌

ايمنی کارگران چه می‌شود؟

مواجهه شخصی من با کم‌توجهی به ايمنی کار در جريان تدوين «گزارش ملی پلاسکو» بود. متن آن گزارش نشان می‌دهد که چگونه کارفرما و کارگر، نظام بازرسی کار و ساير ارکان مرتبط با ايمنی کار به تجهيزات ضروری براي حفظ ايمنی کار، آموزش‌های لازم به کارگران و فرايندهای منجر به نقض ايمنی کار کم‌توجه و گاه کاملاً بی‌توجه هستند.

گزارش ملی نشان می‌داد که چگونه کم‌توجهی به ايمنی کار سهم بسيار بزرگی در پيدايش فاجعه پلاسکو ايفا کرده بود.

يازدهم ارديبهشت روز جهانی کارگر است، يعنی روز جهانی ايمنی و بهداشت کار و روز جهانی کارگر در فاصله اندکی از يکديگر قرار دارند. کارگران و همه انسان‌هايی که کار می‌کنند، شايسته شرايط ايمن کاری هستند.

جامعه ايران به شناخت دقيق‌تری از پی‌آمدهای مخرب، فقيرکننده، فلاکت‌زا و رنج‌آور اندک بودن توجه به ايمنی کار و عواقب آن برای هزاران خانواده‌ای که ساليانه تحت تأثير اين پديده قرار می‌گيرند نيازمند است.

حق کارگر و هر انسانی که کار می‌کند است که ايمنی کار به صورت جدی در دستور کار جامعه، نخبگان و سياست‌گذاران باشد.

پایان پیام

کد خبر : 161475 ساعت خبر : 8:36 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=161475
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات