فعالیت ۳۶ هزار هنرمند صنایع دستی در لرستان

فعالیت ۳۶ هزار هنرمند صنایع دستی در لرستان

به گزارش پایگاه خبری گلونی و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان، ۳۶ هزار هنرمند صنایع دستی در لرستان فعالیت می کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گفت: حدود ۳ هزار و ۵۰۰ کارگاه فعال صنايع دستی در استان وجود دارد که بيش از ۳۶ هزار هنرمند لرستان به صورت مستقيم و غير مستقيم در این زمينه صنايع فعاليت می‌کنند.

سید امین قاسمی با بیان به اینکه صنايع دستي لرستان شامل عشايری، روستايی و شهری است اظهار کرد: بيشتر توليدات صنايع دستی عشايری به مصرف خانوار می‌رسند و کمتر به بازار عرضه می‌شوند.

او به فعال بودن ۵۲ رشته صنایع دستی در استان اشاره کرد و افزود: سياه چادربافی، چيت بافی، قالی و گليم بافی، جاجيم‌بافي رنگرزی، خراطي، نمدبافی، قلم زنی و ورشوسازی برخی از رشته‌های فعال صنایع دستی در لرستان به شمار می‌روند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان فعال بودن رشته‌های مختلف صنايع دستی در اين استان را بر مبنای نيازمندي‌های مردم در طول تاريخ دانست و اظهار داشت: نوع، شكل، نحوه توليد و كيفيت صنايع دستی استان لرستان متاثر از ويژگی‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی ـ فرهنگی و محيطی اين استان است و مردم این دیار تحت تاثير عوامل مذكور از گذشته‌­های دور با استفاده از محصولات كشاورزی، دامی و كارگاهی به توليد صنايع دستی پرداخته تا علاوه بر پر كردن اوقات فراغت راه دومی برای امرار معاش خود داشته باشند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان نیز برگزاری ۲۹ دوره آموزشی در سال ۹۸ برای هنرمندان صنایع دستی لرستان را گامی مهم در توسعه و ترویع این هنر صنعت در استان نام برد و افزود:

در حال حاضر یک بازارچه دائمی در خرم آباد و سه بازارچه موقت و خودگردان با همکاری بخش خصوصی در شهرهای بروجرد، دورود و الیگودرز تولیدات صنایع دستی استان را عرضه می‌کنند.

افشین باباحسینی با اشاره به اینکه باید در خصوص فروش صنایع دستی استان کارهای بیشتری صورت گیرد بیان داشت: سال گذشته به صورت فروش چمدانی ۵۵ هزار دلار و از طریق گمرک نیز ۶ هزار دلار صادرات محصولات صنایع دستی استان را به کشورهای مختلف داشته‌ایم.

پایان پیام

کد خبر : 163458 ساعت خبر : 8:48 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=163458
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات