فرش لری از صنایع دستی و هنرهای کهن مردمان لرستان

فرش لری از صنایع دستی و هنرهای کهن مردمان لرستان

به گزارش گلونی فرش لری از صنایع دستی و هنرهای کهن مردمان لرستان است. هنری که در طول تاریخ سینه به سینه گشته و به ما رسیده است.

زنان لر گنجینه نقش‌های زیبا و دلفریبی هستند که روی دارهای قالی طرح زندگی و آداب و طبیعت این سرزمین را نشان می‌دهند.

سنت‌های موجود در بین لرها، یادآور تاریخ بافته‌های ایشان است، مثلاً آنان ابزار کوچک چوبی (سک) را برای بافت فرش به کار می‌برند که در واقع مادر ابزاری فلزی در عهد مفرغ و متعلق به دوره ای است که همه ابزارها چوبی بود، یعنی پیش از کشف فلز.

اینها شواهد کهنگی بافته‌های لری است و می‌تواند به شناختن سنت‌های کهن و مستقل ایشان در زمینه فنون، مواد اولیه، ابزارها و حتی طرح‌ها کمک کند.

از سوی دیگر بایستی در نظر داشت هنگامی که از بافته‌های لری سخن به میان می‌آید منظور تنها جغرافیای امروزی لرستان نیست چرا که بسیاری از تیره‌های گوناگون این قوم در مناطق مختلف از جمله چهارمحال و بختیاری، بخشی از استان فارس، بخشی از ایلام، بخشی از همدان و خوزستان و همچنین استان کهکیلویه و بویراحمد را در بر می‌گیرد.

فرش لری از صنایع دستی و هنرهای کهن مردمان لرستان

نماشای گلونی را دنبال کنید

این صنعت و هنر می‌رفت که به دست فراموشی سپرده سود اما در این چند سال برای زنده نگهداشتن و توسعه بافت آن اقداماتی انجام شده است.

نقش‌های فرش ‌لری در استان‌های دیگر بدون نام بردن از خواستگاهش فروخته می‌شد و کارگاه‌های قالی‌بافی یکی پس از دیگری تعطیل شده بودند.

مردم هم اشتیاق چندانی به این نقش‌ها نشان نمی‌دادند و در نتیجه بافندگان لرستانی هم سراغ نقش‌های همه‌پسندتر مانند لچک ترنج رفتند.

اگرچه هنوز وضعیت به‌سامان نشده و راه‌های نرفته زیادی برای رسیدن به نقطه مطلوب برای فرش لری وجود دارد، اما کارهایی مانند ثبت نقشه‌های فرش لری و ایجاد کا گاه‌های بافندگی و بیمه بافندگان اقداماتی بوده که برای ماندگار شدن فرش لری انجام شده است.

نقشه‌های شناخته‌شده فرش لری ۱۰ طرح است که از این میان در سال ۹۷ نقشه‌های فلک الافلاک، حوض سماوری، نجف وند، علمدار و شیخ قربانی به نام لرستان ثبت شدند.

طایی، چابره، دو پوهه و کله‌گلی و… هم نقشه‌های دیگر فرش‌لری هستند.

فرش لری نیازمند توجه بیشتر وزارت صنعت و معدن است تا بتواند به عنوان یک هنر-صنعت جایگاه مناسبی بین بازار فرش داخلی و حتی بازارهای بین‌المللی پیدا کند.

پایان پیام

کد خبر : 166248 ساعت خبر : 3:19 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=166248
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

درود بر شما
وقتی در مورد فرش لری مطلب می نویسید لطفا یک اشاره یا یک هشتگ در #مادر_فرش_ایران داشته باشید.
خانم #جهان_افروز_نجفوند_دریکوند
ایشان یک بانوی زحمتکش لر و اهل اندیمشک هستند