هنریک مجنونیان استاد حفاظت از محیط‌ زیست و مؤلف بزرگ تاریخ محیط‌ زیست ایران درگذشت

هنریک مجنونیان استاد حفاظت از محیط‌ زیست و مؤلف بزرگ تاریخ محیط‌ زیست ایران درگذشت.

به گزارش گلونی هنریک مجنونیان، کارشناس و نویسنده‌ی پرکار و پرافتخار عرصه محیط‌ زیست و یکی از بنیان‌گذاران سازمان حفاظت از محیط‌ زیست ایران، دیده از جهان فروبست.

هنریک مجنونیان درگذشت

دانش محیط‌ زیست در ایران، بسیاری از منابع علمی و کتاب‌های مرجع خود را مدیون تلاش‌های بی‌وقفه‌ اوست.

او با تألیف و ترجمه کتاب‌هایی ارزشمند، سال‌هاست که راه را برای محققان و حافظان محیط‌ زیست ایران هموار کرده‌ است.

مرحوم هنریک مجنونیان در  طول چهل‌ و‌ پنج سال فعالیت محیط‌ زیستی خود نزدیک به ۶۰ جلد کتاب تألیف و ترجمه کرده‌ است.

انتشار این حجم از اطلاعات تخصصی، نه‌ تنها در تاریخ سازمان‌های اجرایی، بلکه در سطح مراکز آموزش عالی نیز کم سابقه‌ است.

کتاب‌های هنریک مجنونیان سال‌هاست که به‌ عنوان کتاب درسی و کمک‌ درسی در دانشگاه‌های کشور استفاده می‌شوند.

بسیاری از آثار ملی و مهم محیط‌ زیست ایران نیز به دست هنریک مجنونیان نوشته شده‌اند، از جمله «راهبرد حفاظت از تنوع زیستی»، «نخستین گزارش ملی ایران به کنفرانس ریو» و «تهیه و تدوین دستورالعمل‌های لازم‌ الاجرای طرح‌ ریزی اکوسیستم‌های خشکی، ساحلی و دریایی».

استاد مجنونیان، برای تدریس و تربیت افراد تاثیرگذار در محیط‌ زیست کشور نیز زمان زیادی صرف کرد؛ از آموزش و تربیت نیروهای اجرایی سازمان محیط‌ زیست، تا تدریس در سطح عالی دانشگاه‌های دولتی و عضویت در هیئت علمی دانشگاه تهران.

بسیاری از دانشجویان استاد مجنونیان امروز از کارشناسان یا مدرسین کارآزموده سازمان‌های اجرایی و مراکز آموزشی معتبر کشور هستند.

هنریک مجنونیان علاوه‌ بر فعالیت‌های تحقیقی و دانشگاهی، به‌ عنوان کارشناس، مدتی طولانی در سازمان حفاظت محیط‌ زیست فعالیت اجرایی داشت و در این بخش از زندگی حرفه‌ای خود نیز بسیار تاثیرگذار بود، به‌ ویژه در انتخاب و توسعه شبکه‌ی مناطق حفاظت‌ شده در کشور. او همچنین با دانش و ابتکار خود راهبردهای موثر بسیاری را برای حفاظت و مدیریت مناطق حفاظت‌ شده و پارک‌های ملی کشور رواج داد.

تا سال ۱۳۸۵، استاد مجنونیان به‌عنوان محقق و مشاور رسمی، فعالیت خود را در تعداد زیادی از کمیته‌های فنی و علمی ادامه داد.

از جمله «کمیته فنی سازمان محیط‌ زیست در طرح‌های بهره‌برداری پایدار»، «کمیته توسعه شبکه مناطق حفاظت‌ شده»، «کمیته تعیین ده‌ درصد حفظ جنگل‌ها»، «کمیته تخصصی بهسازی پارک ملی گلستان»، «تدوین سیاست‌های گردشگری کمیته صیانت از جنگل‌های شمال کشور»، «کمیته بررسی طرح‌های مدیریت مناطق تحت حفاظت» و «برنامه انسان و زیست‌ کره».

مرحوم هنریک مجنونیان پس از ۳۳ سال فعالیت رسمی به‌عنوان استادیار، کارشناس و مشاور ارشد سازمان محیط‌ زیست و دریافت جوایز و تقدیرنامه‌های بسیار، در سال ۱۳۸۶ بازنشسته شد و پس از آن تا آخرین روزهای حیات پربار خود، در نشریات محیط‌ زیستی به تألیف، ترجمه و ویراستاری مقالات علمی ادامه داد.

پایان

نویسنده: الهام کاظمی

کد خبر : 170829 ساعت خبر : 5:20 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=170829
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات