تونل سیکان یا زایکان دومین تونل طولانی زیرآبی جهان
به گزارش گلونی بیشتر ما تصوری که از تونل داریم به دل کوه ختم میشود.
اما سالها پیش ژاپنیها این تصور را باطل و ثابت کردند حفر تونل هیچجا نشد ندارد.
آنها تونلی طولانی ساختند که قسمتی از آن در زیر آب بود.
تصو کنید با قطار به زیر آب میروید و دوباره پس از طی چند کیلومتر به خشکی میرسید.
این تونل آنقدرها تازه نیست که بگوییم با پیشرفت امروزه تکنولوژی توانایی ساختش فراهم شده.
تونل سیکان یا زایکان دومین تونل طولانی زیرآبی جهان
تونل «زایکان» یا سیکان، که در ژاپن در سال ۱۹۸۸ افتتاح شد با ۵۳ کیلومتر طولانیترین تونل زیر آبی جهان محسوب میشد که دو جزیره هونشو و هوکایدو را به هم متصل میکند.
از آنجایی که فقط ۲۳ کیلومتر آن در زیر آب قرار داشت تونل مانش در سال ۱۹۹۴ رکورد زیر آب را از زایکان ربود.
۲۳٫۳ کیلومتر از ۵۳٫۹ کیلومتر تونل سیکان، زیر دریا (تنگه تسوگارو) حفر شدهاست.
برنامهریزی و طرحهای مطالعاتی و امکانسنجی فنی، عملیاتی این تونل در سالهای ۱۹۳۹ الی ۱۹۴۰ انجام گرفت و کار ساخت آن نیز از سال ۱۹۷۱ آغاز شد پس از ۱۷ سال تلاش بی وقفه سرانجام این تونل ریلی در سال ۱۹۸۸ تکمیل گردید.
هزینه اجرای این پروژه عظیم بالغ بر ۳٫۶ میلیارد دلار بودهاست که بوسیله شرکت «فنآوری و ساخت حمل و نقل راه آهن ژاپن» انجام شد.
این تونل ریلی در حال حاضر بوسیله راهآهن منطقه «هوکاییدو» اداره میشود. در این تونل روزانه ۵۰ قطار مسافری تردد میکنند.
ژاپنیها سالها پیش ثابت کردند قطارها هم میتوانند زیرآبی بروند و اتفاقاً مدت زیادی در همان زیر آب بمانند.
برای بشری که بخواهد کاری را انجام دهد هیچ چیز نشد ندارد.
میتواند سازههای عظیم بسازد، آنقدر بزرگ که خانهای را از جا بلند کند.
میتواند تونلی زیر آب بساز، آنقدر طولانی که کیلومترها ادامه داشته باشد؛ و میتواند خیلی کارهای دیگر انجام بدهد. البته اگر بخواهد و امکانات مناسب داشته باشد.
پایان پیام