روزنامه نگاری حرفه ای و راهحل نهایی جعل خبر
به گزارش گلونی سیدغلامرضا فلسفی در ماهنامه مدیریت ارتباطات نوشت: اخبار جعلی تاریخی به بلندای قدمت بشر دارد.
با این حال پیچیده شدن روابط انسانی، پیشرفت فنآوری و چشمانداز گسترده رسانهها موجب شده که امروزه این امر به مسئلهای بسیار مهمتر از همیشه تبدیل شود.
روزنامه نگاری حرفه ای
خطرات و مضرات اخبار جعلی بدیهی است. فرایند سیاسی دموکراتیک، به گردش اطلاعات قابل اطمینان بستگی دارد.
اگر اطلاعات قابل اعتماد نباشند، شهروندان مستمسک کافي را براي اخذ تصمیم صحیح در حوزههای گوناگون ندارند.
اخبار جعلی، خبرهایی هستند برای گمراه کردن یا فریب دادن مخاطب بهعمد ساخته میشوند و در عصر دیجیتال شکلی جدید به خود گرفته است.
به یمن رسانههای اجتماعی، انتقال دروغ و اطلاعات مجعول از فردی به فرد دیگر، بسی سهلتر شده است.
موضوع اخبار جعلی بهگونههای فزاینده در رسانههای خبری جهان برجسته است. تا جایی که دیکشنری آمریکایی کالینز اعلام کردند، رشد استفاده از واژه خبر جعلی از سال ۲۰۱۶ (سال انتخاب دونالد ترامپ به رئیس جمهوری آمریکا) ۳۶۵ درصد رشد داشته و به همین دلیل در جایگاه عبارت سال قرار گرفت.
در سالهای اخیر اخبار جعلی به لقلقه زبان سیاستمداران بدل شده است.
نگرانیهای روزافزون درباه اخبار جعلی به تشویق مخاطب جهت آموختن دانش و مهارتهایي براي مقابله با آن ازجمله سواد رسانهای منجر شده است.
بسیاری معتقدند هیچ راهحلی بهتر از روزنامهنگاری حرفهای نمیتواند از پس اخبار جعلی و معضلات آن برآید.
چارلی بکت که ۲۰سال تجربه روزنامهنگاری ارشد BBC، LWT و ITN دارد معتقد است در زمانهای که غبار غلیظ اخبار جعلي، فضاي ارتباطی و افکار عمومی را بیش ازپیش تیره و تار کرده، نیاز روزافزون به خبرنگاران و روزنامهنگاران حرفهای برای شفافسازی حداکثری کتمانناپذیر است.
چالشی گستردهتر از روزنامهنگاری غیرحرفهای در رسانهها خاصه رسانههای اجتماعی نیز وجود دارد.
ادامه حیات خبر جعلی به دلیل وجود مدلی از کسبوکار به نام سرمایهداری دیجیتالی است: بازار اقتصادی بسیار پرسود با گردش مالی هنگفت از طریق تملک دادههای الکترونیکي شخصي که گوگل و فیسبوک امپراتوران آن هستند.
در نهایت اگر بنا بر به چالش کشیده شدن معضل اخبار جعلی باشد، در بدو امر باید قدرت عظیم تبلیغات دیجیتال و ابرشرکتهایی که بر بستر آن رشد میکنند، به چالش کشیده شود.
تنظیم مقرراتی کارا توأم با حضور جدیتر و مسئولانهتر دولتها جهت از بین بردن انحصار شرکتهایی که در صنعت اطلاعات عمومی اشتهار دارند، بهتر از موارد دیگر همچون آموزش سواد رسانهای جواب میدهد.
با این حال اما روزنامهنگاری متعهدانه و حرفهای بهترین پاسخ و مطمئنترین راه است.
برای خواندن متن کامل مقاله، به این لینک مراجعه کنید.
پایان پیام