درخواست فعالان محیط زیست برای ممنوعیت ۵ ساله شکار

درخواست برای اصلاح قانون شکار و صید

درخواست فعالان محیط زیست برای ممنوعیت ۵ ساله شکار

به گزارش گلونی گروهی از فعالان محیط زیست در ایران با راه‌اندازی کارزاری که نزدیک به دو هزار نفر آن را امضا کرده‌اند از سران سه قوه خواسته‌اند صدور مجوز شکار در ایران را برای ۵ سال ممنوع کنند.

آنها می‌گویند فروش مجوزهای شکار توسط سازمان حفاظت محیط زیست در سال‌های اخیر به یکی از مهمترین چالش‌های مدیریتی در حوزه حیات وحش تبدیل شده است.

مجوزهایی که عموما به شکارچیان خارجی و به قیمت بین ۲۰ تا ۳۰ هزار دلار فروخته می‌شوند و صدورشان از یک سو انتقادات فنی متخصصان و دانشگاهیان و از سوی دیگر اعتراضات گسترده هموطنان را به همراه داشته‌ است.

بخشی از این مجوزهای شکار برای شکار جانورانی چون کل، قوچ و آهو در مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست و برخی دیگر برای شکار این جانوران در قرق‌های اختصاصی که اراضی ملی تحت مدیریت وزارت جهاد کشاورزی هستند صادر می‌شوند.

درخواست فعالان محیط زیست

امضاکنندگان این کارزار می‌گویند بسیاری از پیشکسوتان و متخصصان صاحب‌نام حوزه حیات وحش و دستکم ۴۰ تن از نمایندگان مجلس دهم فروش مجوزهای شکار را با طرح استدلال‌های علمی مورد انتقاد قرار داده و با تاکید بر شرایط نامناسب زیستگاه‌ها و وضعیت بحرانی حیات وحش در سال‌های اخیر نسبت‌ به آسیب‌های جبران‌ناپذیر شکار به جمعیت‌های وحوش هشدار داده‌اند.

به گفته آنها اما مسئولان محیط زیست در واکنش به این انتقادات که به صورت گسترده توسط رسانه‌ها منعکس شده، با توجیه‌هایی غیرعلمی مانند اینکه قوچ‌های پیر زیاد آب می‌خورند و باید شکار شوند به شکارفروشی ادامه داده و با استناد به اختیاراتشان در قانون شکارمحور و کهنه شکار و صید که در سال ۱۳۴۶ توسط شکارچیان تدوین شده از صدور مجوزهای شکار دفاع می‌کنند.

آنها از سران سه قوه خواسته‌اند به منظور حفظ جمعیت‌ حیات وحش که اکنون در شرایط کم‌آبی، نبود علوفه کافی، تخلفات گسترده شکار و صید، آتش‌سوزی‌های وسیع و شیوع طاعون و تب برفکی با چالش‌های بزرگی برای بقا مواجه است، فروش مجوز شکار و صدور مجوز برای راه‌اندازی قرق‌های جدید شکار، دستکم به مدت ۵ سال متوقف شود.

آنها در آخر هم از مجلس خواسته‌اند اصلاح قانون شکار و صید را که دهه‌هاست دستاویزی برای صدور بی‌ضابطه مجوز شکار توسط سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته در دستور کار خود قرار دهد.

برای پیوستن به این کارزار اینجا کلیک کنید

پایان پیام

کد خبر : 186334 ساعت خبر : 2:53 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=186334
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات