گلیم یک رو و بررسی ویژگی های گلیم

گلیم یک رو و بررسی ویژگی های گلیم

به گزارش گلونی اولین تولیدکنندگان و استفاده‌کنندگان گلیم‌های ساده و گلیم یک رو عشایر بوده‌اند.

سوماک نوعی گلیم یک رو است که تحقیقات نشان داده خصوصیات بافت، تنوع مواد اولیه و کامل‌تر شدن نقش‌ها و سایر ویژگی‌های آن حلقه‌ی واسطی بین گلیم و قالی در تاریخ فرش‌بافی ایجاد کرده است.

گلیم یک رو چیست؟

برای بافتن گلیم‌های یک رو از دار استفاده می‌شود.

دار وسیله‌ای است که برای بافتن فرش و قالی از آن استفاده می‌کنند.

دار‌ها می‌توانند به صورت افقی و یا عمودی باشند.

روی دار می‌توان بافت‌های گره دار مانند قالی و گبه بافت و همچنین می‌توان از تار و پود استفاده کرد مانند بافندگی گلیم و زیلو. بافته‌های داری به شیوه گره زنی یا پود گذاری در استان خوزستان بسیار بافته می‌شوند.

بافندگی گلیم‌ها اغلب توسط زنان روستایی، عشایر و ایلی صورت می‌گیرند آن‌ها توسط دار‌های افقی بر روی زمین کار بافندگی را با ظرافت و زیبایی انجام می‌دهند.

آن‌ها برای نقشه گلیم از ذهن خود بهره می‌گیرند و طرح‌های مختلف و هندسی را روی گلیم درج می‌‌کنند. رنگ بندی گلیم بستگی به سلیقه بافنده دارد. رنگ‌های قرمز، مشکی، سبز، نارنجی، سفید و سرمه‌ای در بیشتر بافته‌ها دیده می‌شود.

انواع سوماک

سوماک‌ها را به سه گروه تقسیم می شوند:

  1.  گروه اول: سوماک‌های بافت عشایر آذربایجان شرقی و اردبیل در ایران که این نوع بافت‌ها را ورنی گویند، ورنی ها با نقوش ساده و ریز حیوانات به همراه طراحی هندسی بافته می‌شوند.
  2. گروه دوم: سوماک‌های بافت جمهوری آذربایجان را شامل می‌شود. نقوش درشت حیوانات این بافته را زیبا می‌کند و این نقوش برخلاف حیوانات ساده و انتزاعی ورنی‌های ایران، جزییات بیشتر و کامل‌تری از حیوانات را نشان خواهد داد.
  3. گروه سوم: سوماک‌های بافت ترکیه هستند. این بافته‌ها از طرح‌های هندسی تشکیل شده‌اند و در میان این نقوش هندسی به ندرت حیوانات دیده خواهند شد.

پایان پیام

نویسنده: محمد شهبازی

کد خبر : 184265 ساعت خبر : 10:15 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=184265
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات