پالادیوم چیست و اسکندر در ایران چه می‌کند؟

پالادیوم چیست و اسکندر در ایران چه می‌کند؟

به گزارش گلونی به احتمال زیاد اسم پالادیوم به گوش‌تان‌ خورده است. اما آیا می‌دانید معنی این کلمه چیست؟

تهران و شهرهای دیگر در حال غرق شدن در مراکز خریدی هستند که با اسم‌های عجیب و غریب قصد جلب توجه و خاص به نظر رسیدن را دارند.

پالادیوم هم یکی از آنهاست. هم تهران پالادیوم دارد و هم شهرهای کوچک و بزرگ دیگر. حتا برخی استراحتگاه‌های بین راهی هم نام خود را به پالادیوم تغییر دادند. اما خب بالاخره معنی کلمه پالادیوم چیست؟

در کتاب فرهنگ تلمیحات ادبی و کلاسیک برای معنا و ریشه پالادیوم نوشته شده: پیکره پالاس آتنه، که قدرت محافظت از هر شهری را که در آن بود، داشت.

گفته‌اند او را از بهشت بیرون راند و او در مکان تروا بر زمین فرود آمد. در طول جنگ تروا اولیس و دیومیداس که در شب دزدان وارد شهر شدند این پیکره را از تروا خارج کرده‌اند تا آنکه تروا الهه پشتیبان خود را از دست بدهد امروزه پالادیوم به معنای گارد محافظت است.

گاهی پالاس آتنه نامیده می‌شود و همان مینروی رومی است. در اصل الهه خرد شهری و زندگی متمدن است و معمولاً در دفاع این ارزش‌هاست که نقش الهه جنگ را ایفا می‌کند.

یکی از الهه‌های باکره‌ای است که گفته می‌شود در حالی که کاملا بزرگ بود و لباس رزم بر تن داشت از سر زئوس متولد شد.

پس از آنکه در مسابقه از پوسیدون پیشی گرفت تبدیل به الهه نگهدار آتن گشت و آرامگاه او پارتنون شد.

او را خالق درخت زیتون می‌دانند. سمبل او جغد و همچنان به نوعی برترین حامی خرد در زندگی متمدن است.

تروا را هم که می‌شناسید. شهری باستانی در زمان فرمانروایی اسکندر در یونان که در ترکیه فعلی قرار گرفته است.

خب حالا چرا باید نام یک شهر یونانی در زمان اسکندر مقدونی بر تابلوهای مراکز خرید شهرهای مختلف ایرانی خودنمایی کند؟

آیا در یونان و ترکیه هم اینقدر مرکز خرید به اسم پالادیوم داریم؟ این میزان از شیفتگی به کلمات و اسامی غیر ایرانی از کجا نشأت می‌گیرد؟

این تفکر غلط که اسم‌های خارجی باکلاس هستند و اسم‌های ایرانی بی‌کلاس و مایه ننگ و خجالت از کجا آمده است؟ یکی دو سوال دیگر می‌پرسیم و این بحث را تمام می‌کنیم.

وقتی یک مرکز خرید آنقدر ایران و ایرانیان برایش بی‌اهمیت هستند که علاقه‌ای به انتخاب نام ایرانی ندارد، آیا خرید کردن از آن توهین به خودمان نیست؟

آیا افرادی که از این مراکز، خرید می‌کنند تصور می‌کنند در خیابان‌های اروپا قدم می‌زنند؟

پایان پیام

کد خبر : 188032 ساعت خبر : 1:33 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=188032
اشتراک در نظرات
اطلاع از
3 Comments
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

درود.
بزرگواری که نمیدانم دقیقا چه کسی هستید و اهل کجایید اولا من به هیچ عنوان قصد ندارم تکذیب کنم که بیشتر مراکز خرید در ایران در حال انتخاب نام های عجیب و غریبی هستند که معانی انهارا نمیدانند! و اما درمورد نام پالادیوم این نام، نام یک نوع فلز در جدول مندلیف هستش که اتفاقا فلز بسیار زیبا، گرانقیمت و جذابی هست و همانطور که خودتان توضیح دادید این کلمه اصلا معنی بدی ندارد و دانستن پیشینه این نام خالی از لطف نیست.
درمورد استراحتگاه های بین راهی که این نام را برگزیده‌اند اگر معنی انرا بدانند و اگاهانه انرا انتخاب کنند که چه زیبا اما اگر نه که جای تامل دارد! و درواقع پالادیوم نام مجموعه هایی مجلل و با امکانات شامل مرکز خرید و باشگاه ها و … میشود که شعب بسیاری در کلانشهرها دارد و به نظر من نامی کاملا خوش اوا و خوش‌معنی میباشد که مخاطب را به خوبی به خود جذب میکند.
دوست عزیز انتخاب نام های خارجی به شرط اینکه اگاهانه انجام شوند اصلا چیز بدی نیست اما همانطور که در بند فوق اشاره کردم در غیر اینصورت جای تامل دارد و ریشه این مشکل هم از جای دیگریست ریشه این مشکل از ان جاییست که در هر جمله از سخنانمان بارها از کلمات عربی استفاده میکنیم و هیچ کسی اعتراض نمیکند اما به طرز عجیبی برخی از هموطنانمان به هنگام استفاده از دیگر کلمات خارجی حالت تدافعی عجیبی به خود میگیرند.

بنظرم این خیلی گارد بدیه در مورد اسامی. مثلا هتل های زنجیره ای کاروانسرا در جهان نام ما رو دارند. یا اسامی بسباری از رستورانها یا اسم قشقایی بر روی ماشبن ژاپنی. بنظرم این گارد نشانه خودکوچک بینی هست.