کوهستان و نیازهای آبی مردم چه ربطی به یکدیگر دارند؟

کوهستان و نیازهای آبی مردم چه ربطی به یکدیگر دارند؟

به گزارش گلونی ما انسان‌ها چه بخواهیم و چه نخواهیم مدیون همیشگی کوه‌ها هستیم. ما بخشی از آب و غذا و انرژی خود را از کوهستان تامین می‌کنیم و به همین خاطر مدیون کوه‌ها هستیم.

یک سوم مردم دنیا از جنبه‌های مختلف نظیر غذا و تامین برق و مواد معدنی به کوه‌ها وابسته‌اند و نیمی از مردم جهان برای تامین نیازهای آبی خود به کوهستان چشم دوخته‌اند.

فراموش نکنیم که ما انسان‌ها برای ادامه حیات خود به گیاهان و جانوران هم نیاز داریم که آنها هم به طور مستقیم و غیرمستقیم به کوهستان‌ها نیاز دارند.

درنتیجه با توجه به این نکته وابستگی ما به کوه‌ها دوچندان می‌شود. برمی‌گردیم به همان جمله آغازین خودمان. ما چه بخواهیم و چه نخواهیم مدیون همیشگی کوه‌ها هستیم.

هرچقدر هم که علم پیشرفت کند و هرچقدر هم که منابع غذایی و انرژی جایگزین کشف و ابداع شود باز ما مدیون کوه‌ها هستیم و خواهیم بود.

ما در ایران برای تامین داروهای طب سنتی و جمع‌آوری گیاهان دارویی نیز به کوه و کوهستان نیاز داریم. پس بیایید کمی بیشتر قدر کوه‌های منطقه زندگی خود را بدانیم.

خصوصیات و کارکرد اکوسیستم‌های کوهستانی

هنریک مجنونیان نوشته است: اکوسیستم‌های کوهستانی از مؤثرترین و زیباترین چهره‌های زمین به شمار می‌روند.

تسلط چشم‌گیر آن‌ها بر دشت‌ها و فلات‌های پیرامون خود پیامدهای اکولوژیک عمده‌ای به‌وجود می‌آورد. اکوسیستم‌های کوهستانی برحسب عوامل زایش خود چشم‌انداز و سیمای متفاوتی دارند.

زیرا سیمای ظاهری چشم انداز محیط طبیعی متأثر از سنگ‌های تشکیل دهنده آن‌هاست و سنگ‌ها با توجه به کانی‌های تشکیل دهنده خود، در برابر عملکرد پدیده‌های طبیعی – انسانی مقاومت یکسانی ندارند.

به عنوان مثال بارندگی، خاک‌شویی و فرسایش حاصل بر روی کوه‌هایی که از طریق کوه‌زایی یا تحت تأثیر عوامل درونی پدید آمده باشند، یکسان نیست و همین طور خاک‌های حاصل از فرسودگی و شکستن آن‌ها خصوصیات فیزیکی – شیمیایی متفاوتی دارند.

بازتاب این تفاوت‌ها همراه با سایر عوامل بوم شناختی سیمای متفاوتی به کوه‌ها می‌بخشد.

با وجود این تفاوت‌ها، همه کوه‌ها دارای این ویژگی مشترک‌اند که به درجات مختلفی در همه جهان تحت تأثیر فعالیت‌های مؤثر انسان قرار دارند و به عنوان اکوسیستم‌های آسیب پذیر و شکننده امروزه در معرض مخاطرات جدی قرار دارند.

پایان پیام

نویسنده: طیبه نهانی

کد خبر : 195671 ساعت خبر : 1:00 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=195671
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات