توسعه درون زا و مشارکتی با تاکید بر اهمیت شبکه های ارتباطی
گروههای آسیبپذیر در سیل لرستان و سهم رسانههای مشارکتی در تابآوری
هادی خانیکی
سیدهانوشه میرمجلسی
چکیده
به گزارش گلونی هدف این پژوهش بررسی سهم رسانههای مشارکتی در تابآوری است.
چارچوب نظری- مفهومی
توجه ویژه این تحقیق به توسعه درونزا و مشارکتی با تاکید بر اهمیت شبکههای ارتباطی و مشارکتی است.
از منظر آمارتیاسن اقتصاددان و برنده جایزه نوبل، اقتصاد و توسعه موقعیتی برای آزادی است که باید بر دو پایه «حقوق مداری» و «مشارکت محوری» استوار شود. (آمارتیاسن ۱۹۹۵: ۲۴۹- ۲۷۴ به نقل از خانیکی، ۱۳۸۷)
از سوی دیگر، براساس الگوی فریره، جريان ارتباطات بايد تبديل به كنشی دوسويه شود و محاوره و گفتگوی دو طرفه جايگاه ويژهای در ارتباطات پيدا كند.
گفتگوی انتقادی و رهايیبخش پيشفرض اين كنش است.
جايگزين كردن گفتگو به جای تکگويی، تلاشی است برای رهاسازی ستمديدگان از ابزار رامكردن. (Freire,1970 به نقل از آریان، ۱۳۹۱)
در اين رهيافت، تماس و ارتباط واقعی هنگامي شكل میگيرد كه با همگرايی و اعتماد دو طرف ارتباط توأم باشد.
هرچه همگرايی افراد بيشتر باشد، جريان ارتباط بين آنها مؤثرتر میشود. (رضویزاده، ۱۳۷۹) فریره معتقد است انتقال اطلاعات به صورت یکسویه و عمودی از یک منبع قوی به دریافتکنندهای منفعل، تاثیری در رشد شخصیت ندارد و به خودآگاهی و توانمندی و مشارکت اجتماعی منجر نمیشود.
همچنین لرنر مشارکت را در قالب الگوی نوسازی مطرح میکند. از نظر مدل لرنر، شهرنشینی، سواد، مشارکت رسانهای و مشارکت سیاسی و اجتماعی مراحلی است که یک جامعه برای رسیدن به تکامل طی میکند.
از نظر لرنر شخصیت افراد جامعه در حال تحول به سه دسته تقسیم میشود: سنتی، در حال گذار و متجدد.
توسعه درون زا
هر چه شخصیت سنتی به طرف شخصیت متجدد پیش برود، همبستگی آن با چهار عامل سواد، شهرنشینی، استفاده از رسانهها و مشارکت زیادتر میشود. (فیض اردکانی، ۱۳۹۱) به گفته ازکیا (۱۳۷۹) با توجه به الگوی لرنر، بسط و گسترش رسانههای گروهی، سوادآموزی و ارتقای سطح تحصیلات، شهرنشینی و مشارکت از جمله عناصر و متغیرهایی هستند که به آمادگی روانی انسانها در مسیر تجدد کمک میکنند.
پایان پیام
این مقاله را در بخشهای مختلف بخوانید.