فیلترینگ اینستاگرام به چه قیمتی؟

فیلترینگ ایسنتاگرام به چه قیمتی؟

به گزارش گلونی زمزمه‌های فیلتر اینستاگرام چند سالی است که به گوش می‌رسد اما در این روزهای اخیر بیش از پیش قوت گرفته است.

اما حرف حساب آنها که می‌خواهند اینستاگرام‌ را فیلتر کنند چیست؟ با چه منطقی می‌خواهند یکی از پرطرفدارترین شبکه‌های اجتماعی در بین ایرانیان را از دسترس خارج کنند؟

فیلترینگ اینستاگرام به چه قیمتی؟

تا این لحظه هنوز دلیل قرص و محکمی که همه مخالفان اینستاگرام‌ بر سر آن اجماع داشته باشند مطرح نشده است.

موافقان فیلترینگ اینستاگرام‌ سال‌هاست برای استدلال خود فقط به جمله‌ کلیشه‌ای «ابتذال افسارگسیخته در شبکه‌های اجتماعی غربی» بسنده می‌کنند.

انگار هرچه کلمات ثقیل‌تر و ادبی‌تر باشد، بیشتر حق با آنها است.

آنها هرگز به مصادیق این ابتذال اشاره نمی‌کنند و هیچ تضمینی هم برای جلوگیری از ابتذال بیشتر در صورت فیلترینگ اینستاگرام‌ نمی‌دهند.

همانطور که پس از فیلترینگ تلگرام و با افزایش استفاده کودکان و خانواده‌ها از فیلترشکن هیچ پاسخی نداشتند و باز تقصیر را به گردن دیگران انداختند.

یا مثلا زمانی که مشخص شد شبکه اجتماعی روبیکا به عنوان قوی‌ترین جایگزین ایرانی اینستاگرام‌ و تلگرام غرق در ابتذال است و هزاران کانال و پیج مستهجن با اینترنت رایگان و نیم‌بها در حال پخش فیلم‌های پورن است هیچ توضیحی نداشتند.

قصد ما در این یادداشت هرگز دفاع از هژمونی غرب نیست. ما هرگز غرب‌زده و غرب‌گرا و غرق شده در فرهنگ منحط غرب نیستیم. ما فقط می‌خواهیم از کیفیت دفاع کنیم.

ما فقط می‌خواهیم خدماتی که در شأن مردم ایران است در اختیارشان قرار بگیرد. حرف ما این است که آیا جایگزین قوی و مناسب برای اینستاگرام‌ وجود دارد؟

آیا در صورت فیلتر اینستاگرام‌ تضمینی برای کاهش ابتذال وجود دارد؟ آیا با فیلتر اینستاگرام فضایی برای هزاران کسب‌وکار خانگی و اینستاگرامی وجود دارد؟

به قطع الان می‌خواهید بگویید خب دولت همه پهنای باند را در اختیار اینستاگرام‌ گذاشته و علت ضعف عملکرد شبکه‌های اجتماعی داخلی همین است.

جسارتا می‌توانیم بپرسیم اگر پهنای باند شبکه‌های اجتماعی داخلی کم است پس چرا اینقدر اصرار دارند خدماتی مانند خرید شارژ و کارت به کارت و تماس تصویری و لایو و کانال و پیج و بازی و اخبار بورس و قیمت ارز و خرید آنلاین و تماشای تلویزیون و مسیریاب و… را به زور داخل نرم‌افزار خود بچپانند؟

اینستاگرام‌ با آن پشتوانه‌ قوی و این پهنای باند زیادی که به قول شما دولت در اختیارش گذاشته جرات نمی‌کند خدماتی مانند کانال و تماس صوتی و… را به خدمات خود اضافه کند.

یا مثلا واتساپ هنوز کانال ندارد. تلگرام تا همین چند روز پیش امکان تماس تصویری نداشت.

اما روبیکا تمام این خدمات را یکجا در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. بعد در هنگام قطعی و هنگ و مشکلات دیگر از پهنای باند شکایت می‌کند.

همه اینها را گفتیم، اجازه بدهید یک حرف یواشکی دیگری را هم مطرح کنیم.

برخی معتقدند یکی از دلایل فیلتر اینستاگرام می‌تواند این باشد که کسب ‌و کارهای اینستاگرامی مالیات نمی‌دهند و با رشد این کسب‌ و کارها ممکن است مالیات کشور روزبه‌روز کم و کمتر بشود.

ان‌شاءالله که دغدغه موافقان فیلترینگ اینستاگرام‌ همان دغدغه فرهنگی باشد و با ایجاد یک بستر قوی داخلی برای کسب‌کارهای اینستاگرامی هرروز با حرف زدن از فیلتر و فیلترینگ لرزه به اندام صاحبان مشاغل خرد و خانگی وابسته به اینستاگرام‌ نندازند.

به خدا خدا را خوش نمی‌آید.

پایان پیام

نویسنده: محسن فراهانی

کد خبر : 201704 ساعت خبر : 8:10 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=201704
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات