موزه مردم شناسی کرمان آتشکده زرتشتیان

موزه مردم شناسی کرمان آتشکده زرتشتیان

به گزارش گلونی موزه مردم شناسی کرمان تنها موزه مردم شناسی است که به زرتشتیان در جهان اختصاص یافته است.

این موزه در سال ۱۳۸۴ در داخل معبد آتشکده کرمان افتتاح شد.

این موزه اسناد، لباس متعلق به مردان و زنان زرتشتی را در خود جای داده است که مربوط به ۵۰ تا ۱۵۰ سال است، یک کتاب دست‌نویس ۲۰۰ ساله گات‌ها و یک نگهدارنده آتش که تاریخ ۱۸۳۹ روی آن نوشته شده است در این موزه نگهداری می‌شوند.

موزه مردم شناسی کرمان

گفتار خوب، حسن فکر و کردار خوب شعارهای اصلی آیین زرتشت است که همیشه سرلوحه امور است. آتشکده‌ها مکان‌های خاصی هستند که در آن زرتشتیان آتش می‌زنند و خدا را عبادت می‌کنند.

آتشکده زرتشتیان، که در خیابان زاریسف کرمان واقع شده است، اکنون کاربرد خود را حفظ کرده و زرتشتیان برای پرستش خدا به آنجا می‌روند. این آتشکده به عنوان آخرین آتشکده زرتشتیان در کرمان شناخته می‌شود.

تاریخچه موزه

 به گفته زرتشتی، این یادبودی از دوران ساسانی است که تاکنون ادامه داشته است. ایرانیان تا ۴۰۰ سال قبل از میلاد مسیح در یک فضای باز مشغول عبادت بودند، زمانی که اردشیر دوم هخامنشی برای اولین بار مکانی سرپوشیده ساخت.

آنها آتشکده‌هایی به شکل چهار گنبد ساختند که پس از حمله اعراب به ایران و حمله به شهرها تعدادی آتشکده تخریب شد. در کنار آتشکده زرتشتیان، ساختمانی با نقشه مدور با آجر در دو طبقه ساخته شده است.

این ساختمان که به عنوان اولین موزه اسناد و انسان‌شناسی زرتشتیان در ایران محسوب می‌شود، در سال ۱۳۸۴ افتتاح شد.

آثار درون موزه

موزه مردم‌شناسی زرتشتی آثاری مانند اسناد و عکس‌های قدیمی، شومینه‌ها، قابلمه، مشعل، چراغ‌های گل لاله و ماکت‌های لباس و پوشاک زرتشتیان را به نمایش می‌گذارد.

قسمت‌های مختلف موزه

به عنوان قسمت‌های مختلف ساختمان این موزه، می‌توان به سالن اجتماعات، کتابخانه، سالن کنفرانس، مرکز رایانه، ساختمان آموزشی، سالن غذاخوری، ساختمان آموزشی و دبیرخانه اشاره کرد.

چگونه به این مکان برویم؟

نشانی: کرمان، خیابان زریسف (شهدا)، خیابان برزو آمیغی

با گوگل مپ به موزه مردم شناسی کرمان بروید

پایان پیام

نویسنده: محمد شهبازی

کد خبر : 200315 ساعت خبر : 3:30 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=200315
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات