تلفات یک قلاده خرس قهوه ای بالغ در اثر تصادف در پارک ملی گلستان

یک قلاده خرس بالغ نر در پارک ملی گلستان در اثر تصادف با خودروهای عبوری تلف شد

تلفات یک قلاده خرس قهوه ای بالغ در اثر تصادف در پارک ملی گلستان

به گزارش گلونی در تاریخ پنج شنبه ۲۸ اسفندماه ۱۳۹۹، یک قلاده خرس نر بالغ بر اثر تصادف با خودروهای عبوری از پارک ملی گلستان (احتمالا کامیون) در نزدیکی تونل گلزار تلف شد.

خیرآبادی معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست در خصوص این حادثه گفت: اکوسیستم پارک ملی گلستان میراث بسیار ارزشمندی است که در حفظ و حراست از این ذخیرگاه زیست‌کره همکاران زیادی شبانه روز در حال تلاش و کوشش هستند، متاسفانه باخبر شدیم شب گذشته خرس نر بالغ  که در حال عبور از جاده ترانزیت داخل پارک ملی گلستان بود بر اثر برخورد با خودروی عبوری احتمالا کامیون از بین رفت.

تلفات یک قلاده خرس

خیرآبادی افزود: وجود این جاده عبوری معضل بزرگی برای پارک ملی گلستان است و هرساله به طور متوسط بیش از ۷۰ گونه از حیوانات چهارپا از قبیل گراز، شغال، روباه، خرس، مرال، پلنگ و تعدادی از پرندگان در حین تردد از این جاده جان خود را از دست می‌دهند.

خیرآبادی گفت: به‌واسطه ایجاد سیل‌های متعدد در سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۲ و ایجاد خسارت‌های مالی و جانی به کشور، هیات وزیران در سال ۱۳۸۲ مصوب نمود وزارت راه و شهرسازی مکلف به بازسازی جاده داخل پارک و نصب گاردریل کامل و زیرگذر برای عبور حیات وحش شد و هچنین تکمیل جاده جایگزین شمالی (واریانت شمالی) برای عبور کامیون‌ها و اتوبوس‌ها و خوردوهای مسافری و ترانزیتی شد به گونه‌ای که از این جاده عبوری داخل پارک، تنها با مقصد گردشگری استفاده شود.

خیرآبادی افزود: بر اساس مصوبه هیات وزیران وزارت راه و شهرسازی متعهد به نصب گارد ریل در مسیر ۲۵ کیلومتری پارک هست تا مانع توقف مسافرین در طول مسیر و همچنین مانع عبور حیوانات از جاده شود ولی علی رقم مکاتبات و پیگیری‌های متعدد در سنوات گذشته متاسفانه تنها ۳ کیلومتر از این مسیر گاردریل نصب شده است که یکی از دلایل مهم در تصادفات این جاده است.

خیرآبادی اشاره کرد: توقف مسافرین در طول این مسیر خسارت‌های زیادی به پارک ملی گلستان وارد کرده است که یکی از مهمترین آنها ایجاد حریق‌های متعدد و آتش‌سوزی گسترده در این پارک ملی در سال جاری و سنوات  گذشته بوده است که خسارت‌های زیادی را به این ذخیرگاه زیست‌کره وارد کرده است.

خیرآبادی گفت: تردد خوردوها با سرعت زیاد در جاده عبوری پارک و عدم رعایت سرعت مطمئنه در این مسیر و عدم نصب دوربین‌های کنترل سرعت و عدم ایجاد گذرگاه‌های حیات وحش باعث شده است که تصادفات شدت بگیرد و رانندگان فرصت کافی برای توجه به حیوانات عبوری از جاده را نداشته باشند.

خیرآبادی اضافه کرد: هیات وزیران مسیر جایگزین شمالی در محور کلاله، گلیداغ و آشخانه را به عنوان مسیر واریانت با هدف حفاظت از این اکوسیستم جهانی و جلوگیری از تصادفت، آتشسوزی‌ها و مرگ و میر ناشی از سیلاب‌های ویرانگر و  همچنین کمک به رونق گرفتن اقتصاد مردم محروم روستاهای شمال شرق استان گلستان و خراسان شمالی مصوب نمود و وزارت راه موظف به بازسازی و به‌سازی و تعریض این جاده نمود.

ولی تاکنون این مصوبه محقق نشده است و هرساله شاهد حوادث فوق الذکر هستیم‌.

همچنین شاهد ورود شکارچیان متعدد در این مسیر با نام مسافر هستیم، حراست و حفاظت از مناطق متعدد پارک برای محیط بانان بسیار سخت شده است، خودروهای عبوری تعداد زیادی از حیوانات چهارپای حفاظت شده و پرندگان را تلف می‌کنند.

در این مسیر مسافرین زباله‌های بسیاری را تخلیه می‌کنند، حیوانات زیادی حتی در اثر تغذیه از زباله‌ها می‌میرند، جمعیت گونه‌ها در حال کم شدن است، در یک کلام اکوسیستم این پارک با تهدید انسان محور مواجه است‌.

خیرآبادی در پایان گفت: انجام تعهدات وزارت راه و شهرسازی در اجرای مصوبه هیات وزیران، تکمیل نصب گاردریل به طول ۲۳ کیلومتر، نصب دوربین‌های کنترل سرعت و سرعت‌گیر، ایجاد گذرگاه‌های حیات وحش در مسیر جاده، راه‌اندازی و استفاده از جاده واریانت شمالی و آماده‌سازی آن برای خوردوهای مسافری و ترانزیتی می‌تواند ضمانت لازم برای حفاظت از گونه‌های متعدد حیات وحش، جلوگیری از آتش‌سوزی‌ها و از بین رفتن مرگ و میر ناشی از سیلاب در پارک ملی گلستان را به مسئولین بدهد و مانع از تصادفات جاده‌ای منجر به مرگ شود‌.

پایان پیام

کد خبر : 214479 ساعت خبر : 5:25 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=214479
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات