هفت سین چه نمادهایی دارد و تاریخچه آن چیست

هفت سین چه نمادهایی داردو تاریخچه آن چیست

به گزارش گلونی معمولا در دیدوبازدیدهای عید سفره هفت‌سین هر خانه و خانواده برای مهمانان قابل توجه است و گاهی هم بحث‌برانگیز.

با اینکه همه ما می‌دانیم هفت‌ سین چه سین‌هایی را در بر می‌گیرد با اینحال اختلافِ در جزئیات بدیهی است.

اختلافاتی که گاهی به کلیات هم کشیده می‌شوند و هفت‌سین را به هفت‌شین یا هفت‌چین (هفت نوع میوه چیدنی از قبیل انجیر، بادام، خرما و…) بدل می‌کنند.

جدای از بحث اجزای اصلی سفره (هفت‌سین، هفت‌شین یا هفت‌چین) مواردی در سفره وجود دارد که معنای واقعی آن‌ها از یاد‌ها رفته و جنبه زینتی پیدا کرده‌اند.

جزء جزء هفت‌سین نوروزی یادآور و نماد یکی از امشاسپندان است؛ امشاسپندان تجلی اهورامزدا به شمار می‌آیند و نمایندگی او در امر آفرینش، حفاظت از جهان و هدایت انسان را بر عهده دارند.

هفت سین چه نمادهایی دارد

در ادامه به اشیایی که نماد امشاسپندان در سفره هفت‌ سین هستند می‌پردازیم:

  • وجود تخم‌مرغ و ماهی نمادی است از حضور بهمن امشاسپند که نگهبان حیواناتِ حائز اهمیت در جهان مادی است. علاوه براین تخم‌مرغ نشان از باروری، زایش و گردی جهان نیز دارد.
  • شمعدان‌ها یا آتشدان‌ها از اجزای ثابتی‌اند که امروزه گاهی برای خاطر زیبایی سفره از آن‌ها استفاده کرده و شاید گمان نبریم که استفاده از شمعدان هم خود نمادی ا‌ست از حضور امشاسپندی به نام اردیبهشت. امشاسپند اردیبهشت تلنگری ا‌ست برای یادآوری راست‌گفتاری و راست‌کرداری است.
  • سکه‌های فلزیِ انار زده شده یا کاسه‌هایی از این جنس و حاوی آب یا گل ریحان نشان از امشاسپند شهریور داشته یادآور قدرت و توانایی انجام خوبی‌هاست. امشاسپند شهریور نیز در جهان مادی نگهبان فلزات است.
  • استفاده از سفره سفید و پاکیزه نیز نماد امشاسپند سپنته‌آرمیتی، زمین‌های سودمند و شکیبایی است.
  • خرداد امشاسپند نگه‌دارنده آب‌های روی‌ زمین هم با آب پاکیزه‌ای که بر سفره قرار می‌گیرد نشان داده می‌شود.
  • حضور گل‌های تازه نیز نمادی ا‌ست از امرداد امشاسپند حافظ گیاهان روی زمین و نماد بی‌مرگی.

پس اسلام به این ترکیب‌ها قرآن، دیوان حافظ یا شاهنامه فردوسی نیز اضافه گشته است و هرکدام از این اضافات بیش از اینکه زینتی بوده باشند یادآور فرهنگ و ارزش‌های ایرانی در طول تاریخ‌اند.

پایان پیام

نویسنده: کیمیا قنبری

کد خبر : 215831 ساعت خبر : 6:02 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=215831
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات