برده داری در جهان باستان چگونه بود

برده داری در جهان باستان و لایو دکتر جم

به گزارش گلونی نهادهای اجتماعی در خاور نزدیک شباهت بسیار زیادی با هم دارند.

از جمله برده‌ داری که نهادهای حقوقی آن در بخش‌های مختلف جامعه حاکم است.

برده نهادی است که انسان را تبدیل به شی می‌کند و قوانینی که بر شی صادق است بر برده هم مصداق پیدا می‌کند؛ برده قابل اجاره است، برده قابل خرید و فروش است و برده و برده داری انتشار جهانی داشته و دارد.

هنوز هم جنبه‌هایی از بردگی موجود است. در ساده‌ترین جوامع به طور مثال آفریقا به این علت که طبقه‌بندی اجتماعی نداشتند و جامعه آنها وسعت زیادی نداشت برده و برده‌داری را هم نمی‌شناختند.

برده داری در جهان باستان

گفت‌‌وگوی دکتر مطلوب کاری با دکتر پدرام جم

نماشای گلونی را دنبال کنید

از زمان کهن‌ترین مدارک مکتوب موجود بردگی یک نهاد کهن است و از نظر تاریخی نمی‌توان سرآغاز مشخصی را برای برده داری و ابتدای آن در نظر داشت و تنها چیزی که کاملا مشخص است این است که همه مردم به آن درجه از درک رسیده بودند که نمی‌توانستند دنیای بدون برده را تصور کنند.

بردگی انتشار جهانی داشت و بسیار کهن بود. مدرک مکتوب زیادی از برده داری اقوام هند و اروپایی در دست نیست اما آنها هم برده و برده داری را می‌شناختند و بیشتر اسرای جنگی و افراد بدهکار بردگان آن دوره را تشکیل می‌دادند و بر سر این موضوع توافق بیشتری است.

در زبان اقوام هند و اروپایی برای برده کلمات زیادی به کار برده می‌شد به همین علت نمی‌توانیم به کلمه اصلی در این خصوص برسیم.

در بین النهرین از حدود ۶ هزار سال پیش بردگی پدید آمد. این پدیده مفروض است که در آن دوره بین النهرین به آن درجه از پیچیدگی رسیده بود که افرادی نمی‌توانستد مشکلات را به شکل مسالمت‌آمیز حل کنند و امرای شهرها ترجیح می‌دادند اسرا را حفظ کرده و آنها را تبدیل به برده کرده و از آنها در معابد و خانه‌های خودشان و… بهره ببرند.

اولین بردگان را زنان تشکیل می‌دادند چون به علت ذات آرام کمتر میل به طغیان داشتند و با وجود بچه هم دست و پای آن‌ها برای فرار بسته می‌شد.

اما مردان به علت خوی جنگ‌اوری عموماً مبارزه می‌کردند و امکان فرار را داشتند اما بعدها که ابزار کنترل توسعه پیدا کردند مردان هم به جمع اسیران اضافه شدند و دیگر جامعه بدون برده تصور نمیشد.

حتا در آرمان شهرهای فیلسوفان یونانی مانند افلاطون هم چنین باوری وجود داشت که برده را برای حفظ جامعه ضروری می‌دانستند.

پایان پیام

گزارشگر: فاطمه نصیری راد

کد خبر : 224657 ساعت خبر : 11:14 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=224657
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات