آخرین وضعیت جوجه فلامینگوهای تالاب بختگان

آخرین وضعیت جوجه فلامینگوهای تالاب بختگان

قهر بختگان و فلامینگوهایش، شرایط ماندگاری‌مان را سخت تر می‌کند.

به گزارش گلونی بهمن ایزدی رییس هیات مدیره گنجه پشتیبان زیست بوم و همچنین مدیر کانون سبز فارس و فعال محیط زیست در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

با توجه به افزایش دما و شدت تبخیر دریاچه بختگان در روزهای اخیر، آب کانال‌های احداثی که به وسیله پمپاژ به آبگیر ایجاد شده در مجاور لانه‌های انبوه فلامینگوها انتقال می‌یافت به شدت شور شد و با نظر به اینکه فلامینگوهای بالغ پس از طی مسافت ده‌ها کیلومتری حدود ساعت یک بامداد به کلونی باز می‌گشتند و حدود دو ساعت بعد مجددا برای تهیه غذا مجبور بودند تا دوباره مسیرهای طولانی را طی کنند عملا در طول روز جوجه‌ها در کنار غلظت شوری آبگیر با گرسنگی مضاعف روبرو شدند و شرایط زیستی جوجه فلامینگوها سخت‌تر گردید.

بنابراین براساس تصمیم جمعی کارشناسان، تنها راه موجود در فرصت اندک پیش رو، تهیه خوراک متناسب با رژیم غذایی جوجه‌ها و استقرار استخرهای کم عمق آب شیرین بود که جوجه‌ها برای مقابله با محدودیت غذایی و شستن منقار و پاهایشان که سرشار از ترسیب نمک بود بهره ببرند.

این راهکار با حمایت مالی گنجه پشتیبان زیست بوم در اسرع وقت انجام و تجهیزات مورد نیاز به دامنه کوه مَنَک خشک با همیاری بومیان بِسترُم چشمه انجیر و محیط‌بانان پارک ملی بختگان حمل گردید.

آخرین وضعیت جوجه فلامینگوهای تالاب بختگان

با این حال به دلیل گرمای شدید محیط و طوفان‌های پی‌درپی که ذرات نمکی سطوح بختگان را تا حدود ارتفاع یکصد متری به هوا حمل می‌کرد در روزهای اخیر با جابجایی جوجه‌ها به صورت گروه‌های مختلف به کرانه‌های غربی و مکان‌های شمال‌غرب دریاچه مواجه شدیم‌.

در روز گذشته به منظور مشخص شدن مکان جدید آنها، توسط سازمان محیط زیست در تمامی نقاط دریاچه‌های بختگان و طشک با هواپیما گشت زنی صورت گرفت و برای انتقال آب از تلمبه‌های کشاورزی کرانه‌های غربی دریاچه از جمله از روستای دستجرد به نقاط احتمالی تجمع جوجه‌ها بیش از سه کیلومتر لوله گذاری گردید.

گفتنی است در کنار تلاش‌های ستاد هماهنگی نجات پرندگان بختگان، آنچه بازهم دست اندکاران را دلگرم کرد و می‌کند، حضور و حمایت کنشگران محیط زیست، آحاد مردم و گنجه پشتیبان زیست بوم و جوامع محلی از ارزش‌های سرزمینی‌مان است که مجددا نشان دادند همچنان مانند پرتو آفتاب تازه رس، گرما بخش و یاری‌گر روزهای سخت وطن برای برون رفت از شرایط تحمیلی متاثر از نابخردی‌های بخش دولتی ذیربط (به طور اعم وزارت خانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی) در مدیریت حفاظت و عدم بهره‌برداری خردمندانه از منابع پایه کشور هستند.

شایان ذکر است با اعلام حمایت برخی از بنگاه‌های بازرگانی از طرح مذکور از این به بعد کمک مالی آحاد مردم و گنجه پشتیبان زیست بوم از طرح موصوف منتفی است.

با تحمل مشکلات عبور از کویر نمک و مسیر باتلاقی پیش رو که حرکت‌‍مان را بسیار سخت می‌کرد بالاخره به زیستگاه‌های متعدد فلامینگوها رسیدیم که آشیانه‌های شکوه‌مندشان را خردمندانه ساخته بودند، اما از بال‌های آتشین و هلهله و سر و صدای روح‌بخش‌شان خبری نبود و فضای آن سرای امید جایش را به برهوتی بی‌روح داده بود و از تخم‌های به گِل نشسته در لانه‌ها معلوم بود که فلامینگوهای بالغ با مواجه شدن با شرایط خشک دریاچه حدود یک ماه پیش تخم‌ها و جوجه‌های چند روزه شان را رها و مهاجرت را به ماندن در شوره‌زار یاس بختگان بخت‌نگون ترجیح داده بودند.

اما کلونی‌های بازمانده از هجرت، بایستی خود را برای عبور از شرایط جانکاه آتی مهیا می‌ساختند.

پایان پیام

کد خبر : 226286 ساعت خبر : 3:55 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=226286
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات