وظایف راهنمای تور در اتوبوس
به گزارش گلونی برخی گردشگران فکر میکنند که یکی از بخشهای برگزاری یک تور تفریحی هیاهو در طول مسیر و داخل اتوبوس یا وسیله نقلیه دیگر است.
این دیدگاه چنان فراگیر است که حتی عدهای از گردشگران گمان میکنند شادسازی و همراهی با مسافران، از مسئولیتهای راهنمای تور است.
شغل راهنمای گردشگری یکی از مشاغل ارزشمندی است که تاثیر بسیار زیادی در حفظ و احیای تاریخ، فرهنگ و طبیعت دارد.
آنچه مشخص است این است که راهنمای گردشگری با ارائه اطلاعات به میهمانان و ارائه توصیهها میتواند تاثیر بهسزایی در فرهنگ سازی و توسعه پایدار داشته باشد.
وظایف راهنمای تور در اتوبوس
ولی چه اتفاقی میافتد که یک میهمان براین ذهنیت است که راهنما باید برقصد و یا برای مسافران لطیفه بگوید و اوقات خوشی را برای همراهان تور به وجود بیاورد؟
انگار رفتارهای نادرست و خارج از دیسیپلین عدهای به مرور کمی جایگاه افراد را تغییر داده و شاید عدم تعریف درست شغلی و شرح وظایف مشخص باعث سوء تفاهم مسافران شده و یا رفتار برخی از همکاران این موضوع را جایگزین ارزشهای دیگر یک راهنمای سفر کرده است.
اما آیا رقصیدن و جوک گفتن میتواند تبدیل به یک ارزش برای راهنما شود؟
برای مثال مسافران به آژانس بگویند ما با فلان راهنما میخواهیم سفر بریم چون لطیفههای خوبی میگوید.
در واقع رقص و لطیفه گفتن در جای خود و در یک محفل و مجلس و میهمانی میتواند ارزش خود را داشته باشد ولی در یک اتوبوس گردشگری با تردد در وسط اتوبوس و در محل راهرو فقط ریسک و خطرتصادف یا حادثه ناگوار دیگری به ذهن متبادر میشود.
ضمن آنکه هر هیاهوی بیجا حواس راننده را از دقت در مسیر پرت میکند و احتمال سانحه را افزایش میدهد.
پس چگونه میشود اوقات مسافر را در اتوبوس و مسیرهای طولانی پرکرد؟
روشهای جایگزین و متناسب بسیاری برای این کار وجود دارد که ضمن حفظ احترام اهنما، باعث شادی و نشاط میهمانان میشود.
آنچه مهم است جایگاه شایسته شغلی راهنماست.
اینکه یک راهنما به واسطه فعالیت حرفهای تبدیل به برند شود و یا به واسطه توانایی در جک گفتن و مجلس گردانی، موضوعی است که خود راهنمایان سفر باید با آگاهی و رفتار درست و متناسب با مسافرانشان بسازند.
پایان پیام
نویسنده: آرزو قدوسی