فیلم در جسم و جان یک خواب حامل پیام بیداری

در جسم و جان خوابی حامل پیام بیداری

اگر این فیلم را ندیده‌اید بدانید که خطر لو رفتن داستان وجود دارد

خواب چیست؟ آیا در نابیداری، انسان تنها به خلسه‌ای کوتاه فرو می‌رود؟ و یا اینکه برای اندک زمانی مزه رویاهای نزیسته در واقعیت خویش را می‌چشد؟

به گزارش گلونی ایلدیکو انیدی نویسنده و کارگردان زن مجارستانی بعد از کارگردانی فیلم قرن بیستم من در سال ۱۹۸۹ و پس از گذشت قریب سی سال دست به ساخت فیلمی در سال ۲۰۱۷ زد که در آن دو دنیا (رویا و واقعیت) به موازات هم به تصویر کشیده شده‌اند.

این فیلم در نودمین دوره جوایز اسکار نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد و در شصت و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین برنده خرس طلایی شده‌ است.

داستان با نمایش تصویر دو گوزن در جنگلی برفی شروع می‌شود و پس از آن قصه در کشتارگاهی آغشته به خون ادامه می‌یابد که خشونت و یخ‌زدگی احساس عنصر اصلی آن مکان، و عوامل مشغول به کار در آن است. صحنه‌هایی که شاید در ابتدا یادآور رمان جنایت و مکافات فیودور داستایفسکی برای مخاطب باشد.

بعد از کمی معرفی موقعیت و فضاسازی، داستان پیرامون حضور دختری غیرعادی که به تازگی به عنوان ناظر کیفی این کشتارگاه شروع به کار کرده‌ است و از جهت خاص بودن شخصیتی و رفتاری توجه همه کارکنان این مجموعه را به خود جلب کرده‌ است پیش می‌رود.

ماریا که از نوع ارتباطات و رفتارهای بیرونی او مشخص است، دچار اختلالی است که به سادگی نمی‌تواند به هر کس نزدیک شود و از طرفی دیگر دقت زیاد او در جزئیات، موردی است که او را در عملکرد شغلی و فردی دچار مشکل کرده‌ است.

داستان به این طریق و به آرامی پیش می‌رود تا جایی که اتفاقی در کشتارگاه سبب نزدیکی ماریا با آندره (مدیر امور مالی کشتارگاه) شده و سرنوشت هر دو آن‌ها تحت‌تأثیر این اتفاق به سمت و سویی دیگر تغییر جهت می‌دهد.

شخصیت‌پردازی درست در فیلم در جسم و جان و به طور خاص در دو نقش ماریا و آندره از جمله نقاط مثبت این اثر است که به خوبی توانسته دو شخصیت درون‌گرا و خنثی را با نمایش نمادهای بیرونی و با کمک زبان بدن بازیگران به تصویر کشد و سیری منطقی از تغییر و تحول آنان از شخصیت ابتدایی فیلم تا ظهور شخصیتی جدید در پایان فیلم به مخاطب عرضه کند.

البته چراهایی نیز در طول فیلم برای مخاطب کنجکاو شکل می‌گیرد که تا آخر داستان همچنان بی‌جواب باقی می‌مانند. به عنوان مثال تا پایان فیلم مشخص نمی‌شود علت حضور دختر آندره در خانه او چه بوده و یا اینکه این صحنه چه کمکی به تعلیق یا گره‌گشایی قصه داشته‌ است!

در کل فیلم در جسم و جان با تمام فراز و فرودهای محتوایی خود، اثری منحصر به فرد است که دیدن آن به هر مخاطبِ مشتاقِ داستان‌هایِ رازآلود، پیشنهاد می‌شود.

این فیلم را از فیلیمو می‌توانید تماشا کنید.

پایان پیام

نویسنده: هانیه شریعتی

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 230249 ساعت خبر : 12:26 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=230249
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات