شهر ایذه در پیش از تاریخ به چه شکل بوده است؟

شهر ایذه پیش از تاریخ به چه شکل بوده است؟

به گزارش گلونی شهرستان ایذه به عنوان یکی از شهرستان‌ها و مناطق تاریخی و قدیمی شمال شرقی خوزستان محسوب می‌شود و از دیرباز تا کنون آثار تاریخی زیادی از ادوار مختلف تاریخی در خود جای داده است.

ما آثار متعددی از دوره ساسانی تا اسلام تاریخ معاصر در شهرستان ایذه داریم.

شهرستان ایذه به عنوان یکی از شهرهای مهم باستانی همواره مورد توجه باستان‌شناسان و پژوهشگران قرار دارد.

کتیبه‌های به جا مانده در دشت ایذه به عنوان آثار مکتوب در بخش‌های مختلفی از کولفرح و دیگر مناطق قرار دارد که قدمت آنها به دوران ایلام نو یعنی ۲۷۰۰ سال پیش باز می‌گردد.

شهر ایذه پیش از تاریخ

گفت و گو بین آقای خوشاب و دکتر مژگان جایز

نماشای گلونی را دنبال کنید

در نقش برجسته‌هایی که در شهرستان ایذه موجود است، ابعاد زن‌ها هم در ابعاد پادشاه کنده‌کاری شده است و آثار مربوط به زنان در این منطقه موجود است.

در بررسی تطبیقی در دوران ایلام نو و میانه هم در دولت شهرهای غربی زنان را قربانی می‌کردند اما در این منطقه زن دارای ارزش و جایگاه بالایی بوده است و در فرهنگ لرهای بختیاری زن نقشی کاریزماتیک دارد.

نمونه‌هایی از این اهمیت دادن را می‌توان در انقلاب مشروطه و بی‌بی مریم بختیاری نام برد.

در این بخش ما به بررسی دوران پارینه سنگی در ایذه می‌پردازیم که قدیمی‌ترین دوران حضور انسان در کره زمین و قدیمی‌ترین دوران پیش از تاریخ محسوب می‌شود.

معیار ما برای اندازه گیری دوران‌های مختلف تاریخ اختراع خط است.

وقتی انسان خط را اختراع می‌کند ما قائل به دوران تاریخی و آغاز تمدن‌ها می‌شویم.

در دوران پارینه سنگی سفال اختراع نشده بود و ظروف سفالی موجود نبود حتی در این دوران ما ساخت خانه‌ها با استفاده از خشت را نداریم.

در این دوره انسان در طبیعتی زندگی می‌کرد که نه فلز، نه سفال و نه خیلی از امکانات زیادی که در دوران تاریخی بوده است را به دست آورده بود و برای معیشت از زیست محیط اطراف بهره می‌برد. به طور مثال جانوان منبع غذایی بودند.

در همین چارچوب زمانی انسان تطور پیدا کرد و از سه میلیون سال پیش که ما قدیمی‌ترین دستاورد‌های انسانی را موجود داریم که در قاره آفریقا پیدا شدند تا حدود ۱۰ هزار سال قبل جسم و فرهنگ انسان مدام در حال تغییر بوده است.

پایان پیام

نویسنده: فاطمه نصیری راد

کد خبر : 228800 ساعت خبر : 6:39 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=228800
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات