علت افزیش غلظت آلاینده ازن در تهران چیست؟
به گزارش گلونی توجه به آلاینده ازن به عنوان یکی از شاخصهای آلودگی هوا در تهران حدود چهار سال است که به شکل دقیقتر و جدیتر دنبال میشود.
ازن آلاینده ماههای گرم سال است چراکه افزایش شدت تابش خورشید پیشسازهای این آلاینده را فعال میکند.
باوجود آنکه هنوز فصل بهار تمام نشده و هنوز گرمای شدید هوا به تهران نرسیده، آلاینده ازن افزایش قابل توجهی یافته است.
افزایش غلظت آلاینده ازن طی چند سال گذشته در ماههای گرم سبب شده که کیفیت هوای تهران روزهای بسیاری در شرایط ناسالم قرار بگیرد.
پیشسازهای تشکیل آلاینده ازن معمولا مواد آلی فرار (VOC) و ناکس یا اکسیدهای نیتروژن است.
در واقع در محدوده شهری به نوعی خودروهای دیزلی، موتورسیکلتهای فرسوده و بخارات بنزین پیشسازهای ازن هستند.
تمامی این منابع در حضور گرما و نور خورشید، ازن را تولید میکنند.
همچنین استفاده از سوخت گازوییل در نیروگاهها و پالایشگاهها میتواند در افزایش غلظت ازن نقش داشته باشد.
علت افزیش غلظت آلاینده ازن در تهران چیست؟
عدم اجرا و کارایی طرحهای کنترل ترافیک و توقف وزش باد نیز در روزهای گرم میتواند، افزایش غلظت آلاینده ازن را تشدید کند.
آلاینده ازن مانند هر آلاینده دیگری تاثیراتی سوء بر سلامت انسان دارد.
بر اساس اعلام دانشگاههای علوم پزشکی مواجهه با این آلاینده میتواند سبب تحریک سیستم تنفسی، ایجاد سرفه، تحریک گلو، درد قفسه سینه، ایجاد و تشدید آسم و آلرژی و در صورت مواجهه مکرر سبب تخریب بافت ریه شود.
شباهت این عوارض در روزگار کرونایی میتواند هم باعث سردرگمی مبتلایان شود و هم احتمال شدت بیماری و مرگ و میر حاصل از کرونا را بالا ببرد.
عوارض مسمویت با ازن مانند هر آلاینده دیگری در کودکان و سالمندان و افراد دارای بیماریهای تنفسی بسیار جدیتری است.
به ساکنان پایتخت و سایر کلانشهرها که در این روزهای گرم با افزایش آلاینده ازن دست و پنجه نرم میکنند، توصیه میشود که در ساعات ظهر و عصر که تابش خورشید به بیشترین مقدار خود میرسد، از حضور در فضاهای باز اجتناب کنند.
همچنین بهتر است که گروههای حساس در روزهایی که شاخص آلاینده ازن افزایش مییابد از فعالیتهای طولانی و سنگین در فضاهای باز خودداری کنند.
رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد:«علت اصلی افزایش غلظت آلاینده ازن تردد وسایل نقلیه است».
مهدی میرزایی در یک نشست خبری در یازدهم خرداد ۱۴۰۰ گفت: «درحال حاضر حدود ۶۰ درصد ناوگان اتوبوسانی فرسوده هستند و این ناوگان نیز تاثیر بیشتری نسبت به خودروهای شخصی روی آلودگی هوا دارند».
به گفته میرزایی درحال حاضر سازمان حفاظت محیط زیست بهدنبال آن است که مطالعه و منشایابی دقیقی درباره آلاینده ازن انجام داده و ارائه کند.
پایان پیام
نویسنده: آرزو قدوسی