هومر و هزیود شاعرانی که اسطوره های یونانی را زنده نگه داشتند

 هومر و هزیود شاعرانی که اسطوره های یونانی را زنده نگه داشتند

به گزارش گلونی گفتیم که داستان‌های اساطیری یونان هویت عام این سرزمین را رقم زده‌اند و از طریق اشعار هومر توانسته‌اند، جهانی را متحول کنند و تحت تاثیر خود قرار بدهند.

اصولا به همان‌اندازه که خود اسطوره‌ها و وجود آن‌ها در فرهنگ‌های گوناگون حائز اهمیت‌اند، وجود فرد یا افرادی که این داستان‌های اسطوره‌ای را به خوبی نقل کرده و بتوانند آن‌ها را به نسل‌های بعدی منتقل سازند، هم از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند.

هومر و هزیود دو تن از همین نقالان بودند که به آن‌ها راپسود گفته می‌شد. راپسود‌هایی چون هومر و هزیود خنیاگرانی بودند که حماسه‌ها را در ذهن خود نگه‌ می‌داشتند و آن‌ها را به نسل‌های بعد انتقال می‌دادند.

کهن‌ترین این حماسه‌های شناخته شده نیز ایلیاد و ادیسه‌ نام دارند.

ایلیاد و ادیسه اشعاری روان‌اند که با حجم زیادی از ایزدان و قهرمانان یونانی می‌گویند و منبع اصلی آگاهی ما درباره اساطیر یونان‌اند.

ایلیاد شرح جنگ معروف تروا را در برمی‌گیرد.  تروا شهری است که نزدیک ساحل در دریای آسیای صغیر (شرق ترکیه امروزی) واقع شده و چون نگهبان تنگه هلسپونت بود، اهمیت زیادی داشت.

ایلیاد علاوه بر معرفی قهرمانانی چون آشیل، آژاکس، هکتور، اولیس و… ایزدان کوه المپ، ضعف‌های بی‌شمار اخلاقی آن‌ها، عادات و مسئولیت‌های آنان را نیز وصف می‌کند.

ادیسه اما شرح سفر ده ساله اولیس است. این کتاب به افسانه‌ها گریزی می‌زند و جهان زیرزمینی، سیکلوپ‌ها، سیرن‌ها، اسکیلا و موجودات دیگر را معرفی می‌کند.

راپسود بعدی، همان‌طور که گفته شد، هزیود است که ۵۰ سال پس از هومر در ۷۰۰ پیش از میلاد اشعار خود را سرود.

او نخستین نویسنده‌ای بود که اساطیر را نظام‌مند به رشته تحریر درآورد و از طریق اوست که ما امروزه درباره آفرینش و آغاز کار جهان و ایزدان می‌دانیم.

هومر و هزیود هردو در آسیای صغیر متولد شدند و امروزه به لطف آن‌ها ما با اساطیری آشنا هستیم که در هیچ کجای دنیا به اندازه یونان، روایت نشده‌اند.

پایان پیام

نویسنده: کیمیا قنبری

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 232268 ساعت خبر : 12:50 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=232268
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات