حزب ژاکوبن و دوران وحشت انقلاب فرانسه

حزب ژاکوبن یا طرفداران نظام‌نامه چه کسانی بودند؟

به گزارش گلونی ژاکوبن‌‌ها (به فرانسوی: Club des Jacobin) یا یعقوبیان، یکی از احزابی بودند که نقش مهم و بسزایی در پیروزی انقلاب فرانسه بر عهده داشتند. این حزب در سال ۱۷۸۹م. توسط طرفداران ضد سلطنت از بریتانی تاسیس گردید و افرادی چون ماکسیمیلیان روبسپیر، ژان پیر بریسو، ژرژ دانتون، ژان-پل مارا و شماری دیگر از فعالین انقلاب فرانسه در آن عضویت داشتند.

برآورد نخستین بنیان‌‌گذاران حزب، عضویت نیم میلیون نفر بود، اما این حزب آنچنان فراگیر شد که در زمانی اندک به یک جنبش فراگیر جمهوری‌‌خواه در سراسر فرانسه مبدل گردید.

اگر چه نام ژاکوبن در ابتدا تنها برای هواداران این حزب به کار برده می‌‌شد، به مرور زمان بدل به یک نام عام برای همه‌‌‌‌ انقلابیونی شد که خواهان و هوادار تغییرات ساختاری رادیکال در فرانسه بودند و نام ایشان با دوران وحشت انقلاب فرانسه پیوندی درخور توجه دارد.

انجمن ژاکوبن‌‌ها در اکتبر ۱۷۸۹م. به پاریس انتقال یافت و شماری از مردم عادی و افرادی همچون نویسندگان، وکلا و برخی از متنفذین نیز به عضویت آن درآمدند و صومعه‌‌‌‌ قدیم ژاکوبن‌‌ها مبدل به مرکز آنها شد.

به زودی در سراسر کشور، انجمن‌‌های ولایتی توسط ژاکوبن‌‌ها تاسیس و سازماندهی شدند و در خود شهر پاریس نیز ۴۸ حوزه تشکیل گردید.

این ساختار موجب پدید آمدن دولتی حزبی شد. چراکه انجمن‌‌های ولایتی و نمایندگان حزب در سراسر کشور، مطابق با سیاست‌‌های کلی و تعیینی مرکز عمل می‌‌کردند.

به عبارتی دیگر، ساختار و شیوه‌‌‌‌ اجرایی حزب ژاکوبن حتی از دولت فرانسه نیز منظم‌‌تر و دقیق‌‌تر بود. آن‌‌ها در تمام ایالات و ولایات فرانسه وکیل، رابط و وقایع‌‌نگار داشتند که با نظمی خاص مشغول انجام وظایف خود بودند.

ژاکوبن‌‌ها پس از آنکه در ماه مه ۱۷۹۳م. به رهبری ماکسیمیلیان روبسپیر موفق به کنار زدن ژیروندن‌‌ها شدند، دوران وحشت را آغاز کردند. در این دوران ژاکوبن‌‌ها ۱۷ هزار نفر از مخالفان خود را با برگزاری دادگاه و به شکل رسمی و نزدیک به ۱۰ هزار نفر را در زندان‌‌ها و بدون داشتن محاکمه اعدام کردند.

تندروی‌‌های آن‌‌ها نهایتا موجب شد تا در ماه ژوئیه ۱۷۹۴م.، کنوانسیون ملی، حزب ژاکوبن را از رهبری جمهوری فرانسه برکنار کرده و رهبر آن‌‌ها روبسپیر را به همراه ۲۱ تن از همراهان‌‌اش به اعدام محکوم کند و سرانجام در ماه نوامبر همان سال، حزب ژاکوبن برای همیشه منحل شود.

ژاکوبن‌‌ها بسیار تحت تاثیر اندیشه‌‌های عصر روشنگری قرار داشتند و ساختار فکری حزب، هرگز ساختاری همگون نبود، اما نظم و همکاری مثال‌‌زدنی در میان اعضای آن وجود داشت.

ژاکوبن ها و تاثیر آنان بر پیروزی انقلاب فرانسه

پایان پیام

نویسنده: علیرضا خزایی

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 240377 ساعت خبر : 11:16 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=240377
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات