ایجاد اعتماد پیوند دهنده‌ روابط ایران و افغانستان

ایجاد اعتماد پیوند دهنده‌ روابط ایران و افغانستان

در همایش «پیوندهای ایران و افغانستان: نقش رسانه‌ها در پیوندهای اجتماعی» مطرح شد

به گزارش گلونی نخستین نشست همایش «پیوندهای ایران و افغانستان: نقش رسانه‌ها در پیوندهای اجتماعی» با محوریت «بازنمایی رسانه‌ای روابط دو همسایه» برگزار شد.

در این نشست سهیلا عرفانی استاد دانشکده ژورنالیسم دانشگاه هرات مقاله‌ خود را با عنوان «بازتاب رسانه‌ای بنیادگرایی و تروریسم» را ارائه دادند.‌

سهیلا عرفانی در مورد بازتاب رسانه‌ای بنیادگرایی و تروریسم گفت: «ایدئولوژی‌هایی که همانند یک گفتمان، بسیاری از ساز و کارهای هویتی را با استفاده از ابزارهای ارتباطی انعکاس می‌دهند به مراتب اثرگذاری بیشتری نسبت به سایر گفتمان‌ها دارند، زیرا ایدئولوژی خود بهترین گفتمان برای کسب قدرت است.

اِسلام که واژه‌های مقاومت، مبارزه با ظلم، مبارزه با فساد و اجانب را در درون گفتمان خود دارد، بهترین گفتمان ایدئولوژیکی است که بتواند هویت جمعی را برای سرخوردگان فراهم نماید. بازتعریف مذهب در قالب هویت و ترسیم مرزهای هویتی، اعتراض به نظم حاکم با ناعادلانه دانستن آن، همگی برای اعتبار بخشیدن به گفتمانی اِسلامی و رادیکال است که نسخه‌ای برای کنش و اقدام باشد»

این استاد دانشگاه هرات ادامه داد: «این مقاله، یک پژوهش اسنادی است که با بررسی بیش از سی ماخذ از فصلنامه‌ها و نیز مقالات سیاسی منتشر شده در ایران در مورد سیاست خارجی، روابط بین‌الملل، جامعه‌شناسی، ملت‌شناسی، مطالعات راهبردی و نیز بررسی دو روزنامه معتبر چاپ کابل: افغانستان ما و ۸ صبح صورت می‌گیرد.

توجه به ابعاد مختلف مفهوم بازتاب رسانه‌ای در جبهه‌ی بنیادگرایی و تروریسم و در سنگر مقابل آنها رسانه‌های طرفدار نظام‌های حاکمِ ایران و افغانستان بوده با این پرسش که این رسانه‌ها چرا کارکرد منفی داشته و دچار سردرگمی در مواجهه و بازتاب اخبار و رویدادهای تروریستی شده‌اند تا آن سرحد که ناخواسته به رشد تروریسم مدد رسانده‌اند؟»

ایجاد اعتماد پیوند دهنده‌ روابط ایران و افغانستان

عرفانی ادامه داد: «درست است که تعریف یک‌دست از تروریسم وجود ندارد اما در مورد مصالح ملی و حفظ آن دکتورین‌های متعدد وجود دارد که رسانه‌ها باید با مطالعه و گزینش از این دکتورین‌ها، خط مشی و روش نشراتی خود را برنامه‌ریزی می‌کردند. که از طرف دولت افغانستان درین باره اعلام موضع شده و به رسانه‌های این کشور تذکر داده شده است.»

وی اظهار کرد: «مطلب دوم این بود که آیا ما در افغانستان و ایران با یک تعریف و حضورِ بنیادگرایی و تروریسم روبروییم یا نه باید بنابر شدت اصطکاک در هر سرزمین مفهوم این حضور فرق می‌کند. با توجه به شدت عمل زیاد تروریستان در افغانستان می‌توانیم بگوییم که افغانستان در وضعیتی بغرنج قرار دارد و تروریسم در آن تروریسمی نوین است که نئوتروریسم خوانده می‌شود.

نئوتروریسم دچار تحول در ساختارخود است طوری که آن را از شکل هرمی به شکل سلولی یا شبکه‌ای تغییر داده و اعضای آن رهبر ندارند و از آن بی نیازند.

در این حالت اگر خرده‌گروه یا گروه‌هایی از آن نابود شوند بقیه با استقلالی که دارند به مبارزه‌شان ادامه می‌دهند و ارتباط آنان در هدف و ایدئولوژی یکسان دارند و مبارزه با این ساختار به مراتب دشوارتر از مبارزه با تروریسم قدیمی است. سومین مساله که به زیان تمام کشورهای مسلمان‌نشین درگیر با تروریسم بوده، مساله‌ی اسلام رسانه‌ای است. یعنی چهره و تصویری دل‌خواه از هر حادثهء تروریستی که به جهان با این پیام ارائه می‌شود که فقط مسلمانان دست به چنین اعمالی می‌برند.

نکته‌ چهارم این است که چرا و چطور تروریستان همانند افراد عادی هر جامعه به رسانه‌های نو، دسترسی دارند تا حدی که به نظر سنجی در مورد خود می‌پردازند و مسؤل ایجاد محدودیت درین‌باره چه سازوکارها و افرادی‌اَند؟

فیلترینگ در ایران توانسته تا محدودیت‌هایی را بر فضای سایبر وضع کند اما در افغانستان نیاز به ایجاد فیلترینگ بیش از هر زمان دیگری حس می‌شود و در نهایت به این پرسش می‌رسیم که آیا در راهکارهای رفع ایران هراسی، تعامل بیشتر با نخبگان پشتون برای ترمیم تصویر ایران کار درستی است یا نه؟

به نظر نگارنده پیش از این آمریکایی‌ها و پاکستانی‌ها هم با همین دیدگاه وارد افغانستان شدند اما پشتون‌ها که خود بنیادگرایان فراوانی را به عملیات‌های ضد بیگانه فرستاده‌اند یقیناً با ایرانی ها هم از در دوستی وارد نخواهند شد و باید این دیدگاه منظور نشود.»

وی در انتها بیان کرد: «مساله‌ی اصلی ایجاد اعتمادسازی بین سران دولتی و سران رسانه‌‌ای است تا شکاف به وجود آمده که عموماً منشاء آن ناسیونالیسم ستیزه‌جو است و رسانه‌های غربی به آن دامن می‌زنند از میان برداشته شود. سپس باید خبرگان رسانه‌ای هر دو کشور جمع آیند و طرح‌های خود را تنظیم کنند تا بعد از پیمان‌نامه‌ی تفاهم همکاری رسانه‌‌ای، تلاش مشترک خویش را به منظور فرهنگ‌سازی صلح و پیشرفت آغاز نمایند و چارچوب این پیمان نامه‌ی همکاری رسانه‌ای گام دیگری است که بعد از این جای تفحص و شناسایی و تثبیت دارد.»

پایان پیام

کد خبر : 239846 ساعت خبر : 8:15 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=239846
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات