زندگینامه زرتشت ترویج دهنده یکتا پرستی در ایران

زندگینامه زرتشت ترویج دهنده یکتا پرستی در ایران

به گزارش گلونی زندگی زرتشت پیامبر همواره در هاله‌‎ای از ابهام قرار داشته و دارد. مکان و زمان تولد این پیامبر ایرانی و چگونگی ظهورش نیز از این قاعده مستثنی نیستند و درباره آن‎ها نظرات بسیار گوناگونی وجود دارد.

برخی او را متولد ناحیه آذربایجان در ارومیه می‌‎دانند و برخی او را از اهالی خوارزم و شرق ایران دانسته‌‎اند.

زندگینامه زرتشت

مورخان گمان می‎‌برند که او بین سال‎‌های ۱۳۰۰ تا ۶۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح چشم به جهان هستی گشوده اما در مورد این تاریخ هم همچنان اختلاف نظرها بسیار است.

این پیامبر در زبان لاتین زرآستر یا زاراتوشترا نامیده می‎‌شود و گویا دوران جوانی خود را غرق در تفکر و اندیشه گذرانده است و طبق پاره‎ای از روایات هفت بار رویا برایش اتفاق افتاده تا در نهایت بعثت خود را آشکار کند.

می‎‌گویند در ده سال پیامبری خود فقط توانست یک نفر را به دین دعوت کند تا اینکه بر اساس الهامی به شرق ایران سفر، گشتاسب را ملاقات و او را به دین دعوت کرد.

در این سفر زرتشت با جذب پادشاه و ارائه کتاب توانست افکار و اعتقادات خود را بیش از پیش تبلیغ کرده و به تعدا یاران و معتقدات خود اضافه کند.

مادر او دوغدو و پدرش پورشسب نام داشت. این دو از خاندان سپیتمان بودند و تولد زرتشت از همان آغاز و حتی پیش از آن با معجزات زیادی همراه بوده است.

زرتشت مانند باقی انسان‎‌ها از سه عنصر تشکیل شده است اما عناصر تشکیل دهنده او به شدت اساطیری توصیف شده‎‌اند. این سه عنصر عبارتند از: فره، فروهر و جوهرتن. فره یا فخره موهبتی ایزدی است که تجلی ظاهری آن نور است.

اگر این فره همراه انسان‎‎‎‌ها باشد آنان را به خوشبختی و اگر از آنان جدا شود مایه بدبختی است. فروهر نگهبان روح انسان‌‎ها است و از پیش از تولد وجود دارد و پس از مرگ هم باقی خواهد ماند.

جوهر تن نیز همان صورت مادی یا جسم انسان است.

نام زرتشت علاوه بر متون زرتشتی در شاهنامه فردوسی هم در کنار گشتاسب آمده است.

اصول زرتشت و اعتقاد به یگانگی اهورامزدا

پایان پیام

توضیح عکس: این عکس یک تصویر ذهنی است

نویسنده: کیمیا قنبری

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 238837 ساعت خبر : 12:48 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=238837
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات