زندگینامه هانس کریستین‌‌ اندرسن خالق جوجه اردک زشت

زندگینامه هانس کریستین‌‌ اندرسن خالق جوجه اردک زشت

به گزارش گلونی اگر فرض کنیم که نویسندگان معمولا بر اساس تجربه‌‌های زیستی‌‌شان دست به خلق آثار می‌‌زنند، این سوال به وجود می‌‌آید که خالق اثری چون جوجه اردک زشت چه سرنوشت و تجربه‌‌های تلخی را از سر گذرانده است؟ جواب این سوال را می‌‌توانیم در لابه‌‌لای زندگی هانس کریستین‌‌ اندرسن، نویسنده این اثر، پیدا کنیم.

او در آوریل ۱۸۰۵ در دانمارک به دنیا آمد و از همان کودکی هوش سرشاری داشت. اما هوش او برای جامعه ظاهربینش چندان کافی نبود و  دائما به خاطر ظاهری که نازیبا تعریف می‌‌شد، درست مانند داستان جوجه اردک زشت مورد خشونت بود.

او سال‌‌های مدرسه‌‌اش را بدترین سال-های عمر خود توصیف می‌‌کند، زیرا هم‌‌دوره‌‌ای‌‌هایش به خاطر سن بیشتر و ظاهرش او را تحقیر می‌‌کردند. اندرسون همچنین از آن سال‌‌ها به عنوان دوره‌‌ای یاد می‌‌کند که شخصیت او را شکل داده و منجر به خلق آثارش شده است.

این نویسنده دانمارکی ابتدا به داستان‌‌های بزرگ‌‌سالان روی آورد اما به مرور دریافت که خیال‌‌پردازی‌‌هایش را باید برای کودکان خرج کند. در این راه برخلاف سایرین از بازگویی داستان‌‌های قدیمی خودداری کرد و قصه‌‌های جدیدی خلق کرد که در دنیایی پر از سرما انسانیت را به کودکان نشان می‌‌داد.

پری‌‌دریایی کوچولو، بندانگشتی‌‌، دختر کبریت فروش، لباس جدید پادشاه، جوجه اردک زشت و ملکه برفی در زمره این داستان‌‌ها قرار دارند.

سرانجام اندرسون در چهارم اگوست ۱۸۷۵ درحالی درگذشت که مشهور شده بود و با حقوقی که از دولت دریافت می‌‌کرد، روزگار سخت زندگی‌اش سرآمده بود.

امروزه روز تولد او به عنوان روز جهانی کتاب کودک شناخته می‌‌شود و همچنان هم عده‌‌ای برای شناخت بهتر و بیشتر او به کتاب جوجه اردک زشت که عملا نوعی زندگی‌‌نامه خیالی اوست، مراجعه می‌‌کنند.

به نام این نویسنده شهیر جایزه‌‌ای معروف به جایزه هانس کریستین‌‌ اندرسن یا نوبل کوچک هم وجود دارد که هر دو سال یک بار از طرف دفتر بین‌‌المللی کتاب برای نسل جوان به نویسندگان کتاب کودک و نوجوان اهدا می‌‌شود و تا اکنون چندین نویسنده ایرانی موفق به کسب این جایزه شده‌‌اند.

محبوب‌ترین کتاب‌های تاریخ بشریت

پایان پیام

نویسنده: کیمیا قنبری

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 239165 ساعت خبر : 3:18 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=239165
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات