لطفا واکسن بزنید تا از انتشار ویروس کرونا جلوگیری شود

لطفا واکسن بزنید تا از انتشار ویروس کرونا جلوگیری شود

به گزارش گلونی به تازگی قله پیک پنجم کووید۱۹ را در کشور پشت سر گذاشته‌ایم اما هنوز هم روزانه مرگ و میر بالایی را به ثبت می‌رسانیم و باید بدانیم در حال حاضر با وجود واکسن‌ها راه اصلی پایان این پاندمی و جلوگیری از وقوع جهش‌های مقاوم به واکسن‌ها واکسیناسیون بیش از نیمی از جامعه است.

برخی بر این باورند که واکسن‌ها عوارض نامشخصی دارند و یا اینکه بیماری کرونا فریبی بیش نیست و دلیلی برای زدن واکسن وجود ندارد.

اما متاسفانه هر روز بیماری و مرگ هموطنان را شاهد هستیم و کادر درمان تحت فشار زیادی به سر می‌برند. باید باور کنیم که واکسن‌ها کم عارضه و موثرند.

حتی اگر فکر کنیم آمار سایر کشورهایی که واکسن زده‌اند در مورد کنترل کرونا دروغ است، کافی است نگاهی به آمار مرگ و میر این بیماری در سیستان و بلوچستان در تاریخ ۷ شهریور بیندازیم؛ هیچ موردی از مرگ و میر بر اثر کرونا در این روز در این استان ثبت نشده است.

از آنجایی که در استان‌های جنوبی واکسیناسیون برای افراد ۳۵ سال و بالاتر انجام می‌شود تاثیرات واکسیناسیون در این استان‌ها درحال حاضر مشهودتر است.

با توجه به شیوع گسترده واریانت دلتا در ایران و جهان نیاز به واکسیناسیون بیش از پیش احساس می‌شود.

بر اساس مطالعه‌ای کوهورت که هفته گذشته در ژورنال Lancet به چاپ رسیده است با مقایسه مبتلایان به کووید۱۹ در انگلیس شانس بستری افرادی که به واریانت دلتا مبتلا شده‌اند دو برابر افرادی است که به نوع آلفا مبتلا شده‌اند.

در مطالعه‌ای دیگری که در ۲۸ آگوست (۶ شهریور) در PubMed منتشر شده است با مرور ۳۰۰ مقاله مرتبط به بررسی تاثیرات ویروس کرونا بر باروری افراد خصوصا مردان پرداخته است. از نتایج این مقاله نمی‌توان نتیجه‌گیری قطعی کرد و نیاز به مطالعه بیشتری وجود دارد اما این تحقیقات، هرچند غیرقطعی، دلیل دیگری بر اقدام به دریافت واکسن است.

برخلاف شایعات دنیای مجازی هیچ ارتباط اثبات شده‌ای بین دریافت واکسن‌ها و نازایی وجود ندارد. اما به علت وجود گیرنده‌های ACE2 (گیرنده ورود کروناویروس جدید به سلول انسانی) در سیستم باروری افراد امکان بروز مشکلات باروری پس از ابتلا به ویروس کرونا وجود دارد.

همچنین مقاله‌ای دیگر که در تاریخ ۵ شهریور در medRxiv قرار داده شده است به مقایسه نرخ بستری در افراد واکسینه شده و واکسینه نشده می‌پردازد.

این مقاله که هنوز داوری و چاپ نشده است نشان می‌دهد که افراد واکسینه نشده بالای ۱۸ سال ۱۷ برابر بیشتر از افراد واکسینه شده در معرض بستری بر اثر ابتلا به کووید۱۹ هستند.

این بررسی‌ها در زمان شیوع واریانت دلتا انجام شده است. نویسندگان مقاله تاکید می‌کنند که واکسن‌ها همچنان نقش مهمی در عدم ابتلای شدید به کووید۱۹ و بستری در بیمارستان ایفا می‌کنند.

ما در گلونی معتقدیم با انتشار اخبار علمی و مستند به جای اخبار بی‌اساس می‌توانیم با جلوگیری از بروز اضطراب بی‌جا افراد را تشویق به دریافت واکسن‌های ایمن کنیم. لطفا اگر نوبت شما رسیده است تعلل نکنید و لطفا واکسن بزنید.

قضاوت با شما: آیا واکسن ها موثر نیستند؟

پایان پیام

گزارش، ترجمه و تنظیم: مریم قره‌گزلو

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 243788 ساعت خبر : 12:20 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=243788
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات