کاهش اضطراب بیماری کرونا با افزایش سواد سلامت

کاهش اضطراب بیماری کرونا با افزایش سواد سلامت

به گزارش گلونی همزمان با پاندمی ویروس کرونا نه تنها جان و زندگی اقتصادی میلیون‌ها انسان در سرتاسر این کره خاکی تحت تأثیر قرار گرفته است بلکه به دلیل کم شدن ارتباطات اجتماعی، روحیه و روان افراد نیز خارج از این آسیب‌ها نبوده و می‌توان ادعا نمود در کنار تهدید سلامت جسمی، کووید-۱۹ تهدید جدی‌تری برای روان افراد جامعه داشته است.

در آمار مرگ و میرها نیز به طور عمده، افراد که بیماری‌های افسردگی و اضطراب داشته‌اند بیشترین خطر ابتلاء و گاه آسیب از این ویروس را نشان می‌دهند.

گاهی نیز فشارهای روانی ناشی از قرنطینه و دور بودن از اجتماع و نگرانی‌هایی نظیر ترس از دست دادن عزیزان و یا ترس از مرگ، سبب بروز علائمی از افسردگی و اضطراب شده است.

در واقع همه‌گیری ویروس کرونا در جهان، جوامع را با نوعی از بی‌دفاعی در برابر طبیعت روبه‌رو کرد و همین امر بروز تبعات گسترده «روانشناختی» همچون، اضطراب بیماری کرونا را به همراه داشته است.

کاهش اضطراب بیماری کرونا با افزایش سواد سلامت

به نظر می‌رسد تنها راه مداخلات اثربخش در برابر این تبعات روانشناختی، شناسایی و برنامه‌ریزی و به خصوص افزایش «سواد سلامت» شهروندان است.

به عبارتی طبق نتایج به دست آمده از یک پژوهش، رابطه معناداری میان افزایش سواد سلامت با کاهش اضطراب بیماری کرونا وجود داشته است.

سازمان بهداشتی جهانی، سواد سلامت را اینگونه تعریف می‌کند: «مهارت‌های اجتماعی و شناختی که تعیین‌کننده انگیزه و توانایی افراد برای دستیابی به اطلاعات و درک و استفاده از آن است به گونه‌ای که سلامتی حفظ و ارتقا یابد».

به این ترتیب سواد سلامت چیزی بیش از توانایی خواندن بروشورها است و کاملاً فراتر از مواضع  فردی است.

به طوری‌که در جوامع، مزایای اجتماعی را به دنبال دارد که فقط مسوولیت فردی نبوده بلکه دولت‌ها و نظام‌های سلامت اطلاعات شفاف، دقیق، مناسب و قابل دسترس را برای ارتقای سواد سلامت به مخاطبان گوناگون ارائه می‌دهند.

مطابق پژوهش صورت ‌گرفته در دانشگاه علوم پزشکی بابل تحت عنوان «اضطراب بیماری کرونا» که در بزرگسالان ساکن جامعه ایران در زمان شیوع کووید انجام شده و نتایج آن در پایگاه نتایج پژوهش‌های سلامت کشور منتشر شده، معلوم شده است که «با افزایش یک واحد در سواد سلامت، ۵۴ درصد کاهش در اضطراب بیماری کرونا رخ داده است».

بنابراین لازم است در کنار تمامی تدابیر کنترل شیوع بیماری و واکسیناسیون، برنامه‌هایی نیز جهت افزایش سواد سلامت در ابعاد جسمی و روانی از طریق رسانه‌های گروهی و فضای مجازی، توسط افراد متخصص و سیاست‌گذاران حوزه بهداشت عمومی تدوین و اجرا شود.

باورهای غلط و حقایق درباره قارچ سیاه و کرونا

پایان پیام

نویسنده: بهاره حاصلیان

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 243956 ساعت خبر : 12:10 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=243956
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات