کرونای لامبدا را بشناسید و تاثیر انواع واکسن بر آن را بدانید

کرونای لامبدا و علائم آن را بشناسید و تاثیر انواع واکسن بر آن را بدانید

به گزارش گلونی در روزهایی که میزان ابتلا و مرگ و میر روزانه بر اثر کووید۱۹ هنوز ارقام بزرگی را نشان می‌دهند و سرعت واکسیناسیون همچنان مطلوب نیست نگرانی‌های دیگری هم ما را آشفته می‌کند.

یکی از این نگرانی‌ها جهش‌ها و واریانت‌های مختلف ویروس کرونا هستند. جهش لامبدا این روزها برای برخی به کابوسی بزرگ تبدیل شده است.

برخی از رسانه‌ها و خصوصا صفحات مختلف در پلتفرم‌هایی همچون اینستاگرام هر روز اطلاعات جدید و ترسناک‌تری را در مورد این ویروس منتشر می‌کنند، اما آیا این اطلاعات درست هستند؟

در برخی از این مطالب نادرست که به سرعت در حال به اشتراک گذاشته شدن هستند گفته می‌شود در صورت ورود لامبدا به کشور روزانه ۱۵ هزار نفر جان خود را از دست می‌دهند، افراد بر اثر ابتلا به واریانت دلتا فلج خواهند شد، شدت و کشندگی این ویروس ۲۰۰ درصد بیشتر از دلتاست، واگیری آن ۷ برابر دلتاست، کودکان بیش از ۵۰ روز درگیر این ویروس خواهند شد و …

اما گلونی در جست و جوهای خود در منابع علمی، مقالات و اظهارات متخصصان و کارشناسان قادر به تایید صحت چنین اطلاعات دور از واقعیتی نیست.

در ادامه این گزارش به بررسی علمی و صحیح واریانت دلتا خواهیم پرداخت.

بر اساس گزارشی از cnet سازمان بهداشتی جهانی لامبدا را جز واریانت‌های «قابل توجه» دسته‌بندی کرده است (واریانت دلتا جزو واریانت‌های نگران‌کننده دسته‌بندی شده است).

با این حال برخی از کارشناسان می‌گویند ما باید نگران این واریانت نیز باشیم.

با ادامه جهش‌های ویروس کرونا برخی از انواع واریانت‌های ظاهر شده مسری‌تر هستند و منجر به بیماری‌های شدیدتری می‌شوند و بنابراین بیشتر از بقیه نگران‌کننده هستند.

واریانت‌هایی مانند آلفا و (به ویژه) دلتا قابل سرایت‌پذیری بیشتری دارند و به طور بالقوه نسبت به ویروس اولیه که در جهان ظاهر شد بیشتر منجر به بستری شدن افراد می‌شوند.

گونه‌ای که به عنوان گونه غالب در تعداد فزاینده‌ای از کشورها ظاهر می‌شود، «لامبدا»ست که توسط سازمان بهداشت جهانی اولین بار در دسامبر در پرو ثبت شده است.

بر اساس داده‌های دانشگاه جان هاپکینز، لامبدا سویه غالب در پرو، کشوری با حدود ۳۲ میلیون نفر جمعیت است که حدود ۱۹۷ هزار شهروند خود را به دلیل کووید از دست داده است.

بر اساس گزارش فوربس، لامبدا در حال حاضر نوع غالب در آرژانتین، برزیل، شیلی و کلمبیا است.

آیا باید نگران کرونای لامبدا باشیم؟

سازمان بهداشت جهانی در صورت انتقال قابل توجه یک واریانت در جامعه و در صورت تشخیص تغییرات ژنتیکی که می‌تواند این نوع ویروس را واگیردارتر یا شدیدتر کند، آن را در گروه «قابل توجه» دسته‌بندی می‌کند.

در حال حاضر، به نظر می‌رسد کارشناسان در مورد اینکه مردم چقدر باید نوع لامبدا را در ایالات متحده و جهان جدی بگیرند، دچار تردید هستند.

کسانی که می‌گویند ما باید به لامبدا توجه بیشتری داشته باشیم، به شیوع آن در آمریکای جنوبی، نحوه ایجاد آن و سرایت‌پذیری راحت‌تر آن اشاره می‌کنند.

دکتر گرگوری پولند، استاد دانشگاه و مدیر گروه تحقیقات واکسن در کلینیک مایو در روچستر، مینه سوتا به CNN گفت: «من فکر می‌کنم هر زمان که یک واریانت جدید شناخته شود و ظرفیت گسترش سریع در جمعیت را نشان دهد، باید نگران باشیم.»

پولند می‌گوید: «هر روز واریانت‌های مختلفی به وجود می‌آیند، اگر بتوان یک نوع واریانت را به عنوان جهش جدید تعریف کرد سوال این است که آیا این جهش‌ها به ویروس نوعی مزیت می‌دهند، که البته این مزیت به ضرر انسان است؟ پاسخ در مورد لامبدا بله است.

لامبدا در ایالات متحده شناسایی شده است، اما تعداد قابل توجهی را مبتلا نکرده است. اما در حال حاضر دلتا همچنان به عنوان نوع غالب در ایالات متحده باقی مانده است.

با این حال ، نگرانی‌ها پس از تحقیقی (این تحقیق هنوز مورد داوری قرار نگرفته است) که در پایان ماه ژوئیه منتشر شد افزایش پیدا کرده است. این تحقیق نشان داد که جهش در پروتئین اسپایک لامبدا این نوع را عفونی‌تر می‌کند و لامبدا پتانسیل فرار از آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده را دارد.

واکسن‌ها همچنان موثرند

تا کنون، هیچ تحقیقی نشان نداده است که سه واکسن موجود در ایالات متحده در برابر کرونای لامبدا موثر نباشد. مطالعات اولیه (که هنوز مورد داوری قرار نگرفته است) نشان می‌دهد در حالی که آنتی‌بادی‌های ناشی از واکسن‌های Pfizer و Moderna و CoronaVac (واکسن چینی کووید۱۹) در برابر لامبدا کمتر از سویه اصلی بودند، اما همچنان ویروس را خنثی می‌کنند و انتظار می‌رود که در برابر لامبدا موثر باشند.

همچنین مهم است که توجه داشته باشید که به نظر می‌رسد این مورد تقریباً در همه واریانت‌های ویروس کرونا صادق است، زیرا هر سه واکسن آمریکایی پس از شروع جهش‌های ویروس کرونای اولیه و چرخش واریانت‌های دیگر ویروس ساخته شده‌اند.

تا زمانی که بخش قابل توجهی از جمعیت جهان واکسینه نشده یا بدون مصونیت از ویروس کرونا باقی بمانند، این ویروس جهش‌های خود را ادامه می دهد و واریانت های بیشتری نیز شکل می گیرد.

واکسن‌ها و جهش‌ها

به سختی می‌توان خطر شیوع کرونای لامبدا را در پرو، که ۱۹٪ جمعیتش کاملاً واکسینه شده‌اند و به واکسن‌های کشورهایی مانند ایالات متحده است دسترسی ندارند، سنجید.

دکتر پریتی مالانی، افسر ارشد بهداشت در بخش بیماری‌های عفونی در دانشگاه میشیگان، به CNN گفت: «کنترل گسترش کووید۱۹ به طور کلی به مدیریت واریانت لامبدا کمک می‌کند. این مسابقه‌ای بین واکسیناسیون جمعیت کافی از جهان و ایجاد واریانت‌های جدیدی است که کمتر به اقدامات متقابل (واکسیناسیون) پاسخ می‌دهند.»

دکتر آنتونی فائوچی، مشاور پزشکی رئیس جمهور جو بایدن، می‌گوید تا زمانی که بخش قابل توجهی از مردم واکسینه نشده باشند، شاهد ظهور انواع جدید (مانند واریانت دلتا پلاس) خواهیم بود و این خطر بالقوه ایجاد واریانت‌های خطرناک‌تری را افزایش می‌دهد که می‌توانند در برابر واکسن‌هایی که در حال حاضر داریم مقاومت کنند و باعث ایجاد مرگ و ابتلای شدید شوند.

نتیجه گیری

بر اساس این گزارش و گزارش‌های مشابه هنوز واریانت لامبدا به شدت دلتا در دنیا گسترش نیافته است و میزان سرایت و بیماری‌زایی آن همچنان در دست تحقیق است.

این ویروس ممکن است توانایی فرار از سیستم ایمنی را داشته باشد اما واکسن‌ها هنوز در برابر این ویروس موثرند.

هنوز تحقیقی در مورد میزان کشندگی، شدت بیماری و یا تغییر علائم حاصل از این بیماری در دنیا منتشر نشده است.

بنابراين همچنان زدن ماسک، دوری از تجمعات، زدن واکسن و دوری از اطلاعات و اخبار نادرست مهمترین نکات برای محافظت از خود و خانواده‌هایمان است.

قضاوت با شما: آیا واکسن ها موثر نیستند؟

پایان پیام

گزارش، ترجمه و تنظیم: مریم قره‌گزلو

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 243201 ساعت خبر : 9:02 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=243201
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات