کرونا و زندگی شهروندان تهرانی زیر فشار

تاثیر بد کرونا بر زندگی 67درصد اهالی پایتخت

کرونا و زندگی شهروندان تهرانی زیر فشار

تاثیر بد کرونا بر زندگی ۶۷درصد اهالی پایتخت

نزدیک به دو سال است که همه‌گیری کرونا یک وضعیت اضطراری در سراسر جهان به وجود آورده است.

وضعیتی که تهدیدی ویرانگر برای شاخص‌های سلامت روان، اقتصاد و روابط اجتماعی مردم در سراسر جهان به شمار می‌رود.

به گزارش گلونی اجرای سیاست فاصله‌گذاری اجتماعی و قرنطینه آسیب جدی به روابط اجتماعی وارد آورده که منجر به تعلیق بخش عمده تعاملات اجتماعی در جامعه شده است.

 به دنبال این سیاست‌های کنترلی، عواملی همچون بیکاری طولانی مدت، از دست دادن مشاغل و کاهش درآمد خانواده در بسیاری از کشورها ایجاد شده است.

این در حالی است که کاهش روابط اجتماعی و شرایط متغیر اقتصادی می‌تواند منجر به بحران‌های جدی به ویژه در کلان شهرها شود.

نتایج پژوهش‌های مراکز تحقیقاتی نشان می‌دهد، پاندمی کرونا فقط یک تهدید بهداشتی نیست؛ بلکه می‌تواند یک تهدید اجتماعی اقتصادی محسوب شود.

با توجه به اینکه پایان این همه‌گیری هنوز نامشخص است، درک شرایط متغیر اقتصادی و همچنین تاثیر این وضعیت بر سلامت روانی افراد، بسیار مهم است.

بررسی ۲۰۰ هزار شهروند داوطلب تهرانی، نشان داده است که ۶۷ درصد از افراد تصور می‌کنند که به دلیل شیوع کووید-۱۹ زندگی‌شان بدتر شده است.

کرونا و زندگی شهروندان تهرانی

همچنین این پژوهش نشان داده که به عقیده این شهروندان این همه‌گیری باعث کمبود عرضه کالاهای اساسی شده و به احتمال زیاد منجر به تورم در آینده نزدیک می‌شود، در نتیجه مصرف‌کنندگان تمایل بیشتری به پس‌انداز و تمایل کمتری به مصرف نشان می‌دهند.

همچنین با توجه به مسائل بهداشتی، مردم علاقه چندانی به خرید کالاهای غیرضروری ندارند.

این بررسی نشان داد که ۷۵.۵ درصد از پاسخ‌دهندگان معتقدند در میان همه‌گیری کرونا، هزینه کالاهای لوکس کاهش یافته است.

همچنین مشخص شد از نظر آماری در درک افراد شاغل در بخش‌های مختلف در مورد تاثیر سوء کووید-۱۹ بر درآمد، از دست دادن شغل، از دست‌ دادن تجارت و خطر از دست دادن شغل در آینده، تفاوت قابل توجهی وجود دارد.

این مطالعه نشان داد عوامل اقتصادی اجتماعی مانند نگرانی از درآمد ثابت خانواده، نگرانی از مواجهه یا ابتلا به کووید-۱۹، نگرانی از تاخیرهای تحصیلی، نگرانی از بیکار بودن، نگرانی از از دست دادن ثبات بلندمدت در تجارت، نگرانی از خطر سلامتی سالمندان،  نگرانی از آموزش و آینده کودکان و همچنین نگرانی از ننگ و استیگمای کووید- ۱۹ باعث ایجاد مشکلات روانی در افراد شده است.

باتوجه به این پژوهش و با هدف کاهش مخاطرات اجتماعی حاصل از پاندمی کرونا، سازمان‌های مردم نهاد و همچنین دولت باید بیش از پیش به فکر تدارک برنامه‌های اطمینان بخش و ایجاد امنیت شغلی برای مردم باشند.

پایان پیام

کد خبر : 244438 ساعت خبر : 8:52 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=244438
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات