مبارزه و مقاومت ما به خاطر استقلال و آزادی افغانستان است

مبارزه و مقاومت ما به خاطر استقلال و آزادی افغانستان است

به گزارش گلونی احمد مسعود رهبر مقاومت مردمی افغانستان در پنجشیر، در مصاحبه‌ای با محمد حسین جعفریان، خبرنگار مستندساز و کارشناس ارشد مسائل افغانستان شرکت کرد و به سوالات مهم وی پاسخ داد.

برای خواندن سایر اخبار مربوط به این گفتگو به این این لینک مراجعه کنید

جعفریان: برخی طرفداران شما در فضای مجازی مقاومت پنجشیر را به یک قوم خاص نسبت می‌دهند و به دیگر اقوام به خصوص پشتون‌ها پرخاش می‌کنند و برخی دیگر می‌گویند در جمع کردن اقوام و بلند کردن پرچم ملی باید تلاش بیشتری بشود، نظر خود را به صورت صریح در این زمینه بیان کنید؟

مبارزه و مقاومت ما به خاطر استقلال و آزادی افغانستان است نه آزادی یک جغرافیای خاص و قوم و منطقه‌ای به خصوص.

به وضوح باید بگویم ظلمی که در حق مردم پشتون ما در طول چند ماه اخیر در قندهار صورت گرفته، کوچ‌های اجباری که انجام شده، قتل‌های مرموز و دسته‌جمعی که صورت گرفته و کوچ اجباری که امروز به مردم دایکندی و قوم شریف هزاره ما تحمیل شده و قتل‌هایی که در میان آنان صورت می‌گیرد چه بسا به مراتب کلان‌تر و بزرگ‌تر از جنایاتی است که در پنجشیر انجام گرفته است. ما به خاطر تمام این مردم مبارزه می‌کنیم و تلاش ما دفاع از همگان است.

همیشه چه در دفتر کاری خود، چه در برنامه‌ها و کارهایم به بیرق ملی به عنوان نماد وحدت ملی و نماد کشورمان افتخار کردیم و این بیرق همیشه نزد ما وجو دارد. بیرق دولت اسلامی (بیرق سه رنگ جبهه مقاومت پنجشیر) هم به عنوان یک نماد مقاومت و ایستادگی در کنار مردم ما حضور دارد. ما این نماد‌ها را به شدت ارج می‌نهیم و برای ما ارزشمند هستند و در این زمینه هیچ مخالفتی وجود ندارد.

هر فرد یا گروهی در هرجا که ادعا و اظهار کنند که مبارزه و تلاش ما به خاطر قوم خاص و یا جغرافیای خاصی است، از نظر و دید ما این چنین افرادی حتی اگر از جمع طرفداران ما باشند، غلط هستند و به هیچ عنوان از ما نمایندگی نمی‌کنند.

مبارزه ما به خاطر استقلال افغانستانی است که متأسفانه امروز استقلالش زیر سؤال رفته است. واضح صحبت می‌کنیم؛ مبارزه ما به خاطر آزادی‌ای است که امروز متأسفانه سلاخی شده است، مبارزه ما به خاطر عدالتی است که امروز متأسفانه موجود نیست و مبارزه ما به خاطر انسانیتی است که امروز در زنجیر است

جعفریان: آیا همسایگان افغانستان انتظار شما را برآورده کرده‌اند، چه انتظاری از آن‌ها دارید؟

ضمن اینکه از همسایگانمان سپاسگزارم که صدای مشروعیت طالبان را بلند نکردند (آنان را به مشروعیت نشناختند) و ما این موضع‌شان را تأیید کرده و خواستاریم که در این موضع استوار بمانند و تلاش بکنند در افغانستان به همان ترتیبی که در صحبت‌ها مطرح شده است که یک دولت فراگیر تشکیل شود که ضامن استقلال، آزادی و عدالت در افغانستان باشد که هم تأمین کننده منافع منطقه است و هم باعث آرامی در داخل کشور افغانستان خواهد بود. ما از این موضع حمایت می‌کنیم، اما در عین حال چیزی را که لازم می‌دانم یادآور شوم این است که مردم افغانستان این روز‌های سخت را به یاد خواهند سپرد.

بدون شک ما از تمام مردم همسایه‌های خود به میزانی سپاسگزاریم که اندازه ندارد. چون مردم نشان دادند که در تاریک‌ترین روزها، انسان‌دوستی و ایستادگی به خاطر آزادگی مرز نمی‌شناسد و مردم از اقصی نقاط جهان علی‌الخصوص در کشور ایران حمایت‌شان از مردم افغانستان را تا حدی نشان دادند که قابل تصور نبود و ما به شدت سپاسگزار آنان هستیم.

اما در قاموس دولت‌ها، باز هم مردم این را به یاد خواهند سپرد که در شرایط سخت چه کسی در کنار مردم افغانستان و در کنار ارزش‌های مردم این کشور ایستاد، امیدوارم که منطقه در این راستا برای جلوگیری از یک بحران و آتش بزرگ بتوانند موضعی قوی اتخاذ کنند و بتوانند باعث ثبات در منطقه و افغانستان شوند.

در مورد ثبات افغانستان، همگان باید به این باور و به این نقطه برسند که در افغانستان جز تشکیل یک دولت فراگیر و تعیین سرنوشت مردم توسط خود آنان و تأمین آزادی و امنیت، راه دیگری برای ثبات وجود ندارد.

افغانستان در زنجیر و افغانستانی که استقلالش زیر سؤال باشد، افغانستانی که نظامش دست‌نشانده دیگران باشد به هیچ عنوان باعث ثبات در منطقه نمی‌شود.

فایل کامل مصاحبه احمد مسعود

دانلود کنید

سایر اخبار مربوط به افغانستان را بخوانید

پایان پیام

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 247065 ساعت خبر : 11:08 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=247065
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات