نقش پایش و ارزیابی در رسیدن به توسعه پایدار

نقش پایش و ارزیابی در رسیدن به توسعه پایدار

به گزارش گلونی دومین وبینار از مجموعه وبینارهای محیط زیستی بخشی از راه‌ حل به همت گروه مردمی قرار سبز، اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی محیط زیست، باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی، انجمن محیط زیست دانشگاه تهران با حمایت بیش از ۶۰ تشکل دانشجویی و مردم‌نهاد در سراسر کشور با موضوع «نقش پایش و ارزیابی در رسیدن به توسعه پایدار» در روز سه‌شنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ برگزار شد.

مجید مخدوم استاد دانشگاه تهران، رضا رمضانی پژوهشگر حوزه محیط زیست و جانورشناسی، زهرا خلیلی معاون محیط زیست شهر تهران و زینب رحیمی خبرنگار محیط زیستی در این نشست به سخنرانی پرداختند.

در این وبینار که از ساعت ۱۷:۳۰ در بستر اسکای‌روم آغاز شد ابتدا دکتر مجید مخدوم پهنه‌های محیط زیستی توسعه پایدار را بررسی کرد و گفت: ‌«هر طرحی ابتدا می‌بایست توان اکولوژی آن ارزیابی شود، سپس از دید اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مورد ارزیابی قرار گیرد. برای ارزیابی مرحله دوم نیاز به نیروی انسانی ماهر، منابع مالی کافی و فناوری‌ها و ساختارهای زیربنایی مناسب است.»

مخدوم اضافه کرد: «در سومین مرحله ابتدا توسعه‌های مختلف را پیش‌بینی کرده و برای آن دسته از توسعه‌ها که قابلیت توسعه دارند، براساس راهکارها، زمان‌بندی و نیروی کاری که در اختیار است طرحی تهیه شود. در گام آخر هم طرح‌های توسعه را بر اساس ملاحظات محیط زیستی ارزیابی و عملی نمود.»

همچنین وی با اشاره به نکاتی دلیل رسیدن ایران به بحران‌های محیط زیستی را، داشتن مدیریت محیط زیستی و عدم پایش محیط زیستی دانست.

در ادامه وبینار خانم مهندس زهرا خلیلی معاون محیط زیست شهر تهران به ایراد سخن پرداخت که کلیدواژه اصلی او در صحبت‌‌ها آلاینده‌های محیط زیستی بود، همچنین پایش را مهم‌ترین عرصه محیط زیستی دانست و شناسایی آلاینده‌های محیط زیستی را عملی سهمناک نامید. همچنین، آزمایشگاه، نظارت بر حیات‌وحش و نظارت بر پایش را از برنامه پایش معاونت پایش دانست.

خلیلی درباره پایش برخط و آنلاین افزود: «در این زمینه قوانین خوبی هست، اما در اجرای آن بسیار ضعیف عمل می‌کنیم.»

سپس دکتر رضا رمضانی پژوهشگر حوزه محیط زیست و جانورشناسی درباره «مولفه‌های محیط زیستی و استفاده و تاثیر آن‌ها بر حرکت به سمت توسعه پایدار یا ناپایدار» به صحبت پرداختند.

همچنین پدیده اکوتروریسم را یکی از خطرناک‌ترین اتفاقات در این برهه زمانی دانست که موجب نابودی منابع‌ طبیعی و نیازمندی‌های زیستی در کشور خواهد شد، لذا این وظیفه ماست که آگاهانه عمل کرده تا درگیر این پدیده شوم نشویم. عدم توجه به این موضوع توسط مدیران موجب تهدیدهای امنیتی ،اقتصادی و فرهنگی خواهد شد.

در بخش آخر هم خانم رحیمی خبرنگار محیط زیستی مثال‌هایی را از پیوست‌های ارزیابی بیان کرد و اذعان داشت که سازمان محیط زیست همکاری لازم را برای ارائه گزارش‌های ارزیابی با رسانه‌ها ندارد و دسترسی خبرنگاران به این گزارش‌ها با سختی همراه است.

او همین‌طور نقش مردم را در توسعه‌ها بسیار مهم دانست. رحیمی افزود: «در مسیر توسعه‌های ناپایدار که بسیار شاهد آن هستیم بخش مهمی از جامعه نادیده گرفته شده و فقط قشرهای مرفه جامعه از آن سود می‌برند.»

در آخر وبینار هم تیم برگزارکننده ضمن پاسداشت هفته محیط زیست از سخنرانان و حاضران در جلسه قدردانی کردند.

نماشای گلونی را دنبال کنید

سایر وبینارهای گلونی را ببینید

پایان پیام

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 246708 ساعت خبر : 2:55 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=246708
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات