ایران به روایت کاظم علمداری در گفتگو با دکتر محمد فاضلی

ایران به روایت کاظم علمداری در گفتگو با دکتر محمد فاضلی

به گزارش گلونی در صفحه ایران پایدار درباره کتاب «چرا ایران عقب ماند و غرب پیش رفت؟» از دکتر کاظم علمداری با دکتر محمد فاضلی گفتگو شد.

این گفتگو را از طریق فایل ویدیویی زیر ببینید.

نماشای گلونی را دنبال کنید

ایران به روایت کاظم علمداری

در پیشگفتار این کتاب آمده است:

«طرح و ایده اولیه کتاب حاضر به سال‌های اولیه پس از انقلاب ۵۷ باز می‌گردد؛ زمانی که تز دکتری خود را درباره نتایج اقتصادی-اجتماعی اصلاحات اراضی ایران نوشتم.

سوالی که همان زمان در ابتدای آن نوشته مطرح کردم، در واقع پرسشی است که در صفحه آغازین این نوشته زیر عنوان «طرح مسئله» آمده است.

طی این سال‌ها مقالاتی پراکنده درباره مسئله عقب‌ماندگی و توسعه ایران به چاپ رساندم، ولی هیچگاه توفیقی دست نداد که کار این نوشته را زودتر به سرانجام برسانم.

این نوشته در چند جلد تنظیم شده است که کتاب حاضر جلد اول آن است. سه جلد دیگر را که در تکمیل این کتاب می‌باشد و بیش از نیمی از کار آن انجام گرفته است، در آینده به چاپ خواهم سپرد.

همان‌گونه که ملاحظه می‌کنید جلد اول درباره چرایی عقب ماندگی ایران و پیشرفت غرب نوشته شده است.

سه جلد دیگر مطالعاتی است درباره چگونگی توسعه ایران که به ترتیب در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی-اجتماعی تنظیم شده‌اند.

به عبارت دیگر جلد دوم درباره توسعه اقتصادی، جلد سوم درباره توسعه سیاسی و جلد چهارم درباره توسعه اجتماعی است.

کتاب حاضر به دو بخش و سیزده فصل تقسیم می‌شود.

مطالب فصل‌ها به گونه‌ای تنظیم شده‌اند که هر یک از آنها به تنهایی نیز قابل فهم باشند. شک نیست که در عین حال این فصل‌ها مجموعه‌ای به هم مرتبط‌اند که پیام این نوشته با خواندن کلیت آن روشن می‌شود.

این نوشته با دیدگاه انتقادی با روش انتقادی نوشته شده است. از دیدگاه نگارنده انتقاد نخستین گام در راه سازندگی است.

بنابراین نقد نظریه‌ها نه جنبه شخصی، بلکه جنبه تحقیقی و تبادل افکار دارد. چالش نظریه‌ها بهترین وسیله برای رفع کمبودهای آن است.

از این رو بسیار سپاسگز‌ار خواهم شد که اهل نظر، این نوشته را نیز مورد نقد و ارزیابی خود قرار دهند و باز پیشاپیش می‌پذیرم که نقایص و اشتباهات و لغزش‌هایی در این نوشته وجود دارد که من بر آنها آگاه نبوده‌ام، ولی بسیار علاقه‌مندم که بر این کاستی‌ها، روشنی افکنده شود.

از آنجا که نوشته حاضر اثری جامعه.شناختی است تا تاریخی یا باستان‌شناسی، یعنی هدف نه کشف اطلاعات تاریخی جدید، بلکه دفاع از یک نظریه است، برای کسب اطلاعات تاریخی به منابع معتبر موجود در نزد صاحب‌نظران ایرانی و غیر ایرانی مراجعه کرده‌ام و نیازی در آن ندیدم که خود شخصا با مراجعه به اسناد، یک یک آنها را بازبینی کنم.

با وجود این، اطلاعات تاریخی را با چند منبع موثق و معتبر مقایسه کرده‌ام تا کمتر شک و شبهه‌ای نسبت به آنها باقی بماند.

کاظم علمداری – پاییز ۱۳۷۸».

این کتاب را می‌توانید را از این لینک تهیه کنید

پایان پیام

خرید چای ایرانی از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 254419 ساعت خبر : 10:47 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=254419
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات