چهار هزار تعمیرگاه بدون مجوز در تهران و مردم درمانده

چهار هزار تعمیرگاه بدون مجوز در تهران فعالیت می‌کنند؟

به گزارش گلونی رئیس اتحادیه صنف تعمیرکاران اعلام کرد: «در تهران پنج هزار تعمیرگاه خودروی مجوزدار و چهار هزار تعمیرگاه بدون مجوز فعال هستند.»

تعداد بالای این تعمیرگاه‌ها نشان می‌دهد که هر شهروندی به سادگی می‌تواند به یکی از این چهار هزار تعمیرگاه بدون مجوز مراجعه کرده و گرفتار تبعات آن شود.

به ویژه در این روزگار که معیشت بسیاری از شهروندان به مسافرکشی در کلان‌شهرها گره خورده و کار کشیدن بیش از حد از خودرو در کنار استفاده از لوازم یدکی بی کیفیت، استهلاک خودرو و قطعات آن را بالا برده است.

تعمیرکاران غیر مجاز در چنین شرایطی خرج اضافی روی دست مردم می‌گذارند.

تعمیرکارانی که بدون تشخیص درست، فقط قطعه جدید جایگزین می‌کنند، دستمزد بی‌حساب و کتاب می‌گیرند و مشتری را در سرگردان می‌کنند.

علیرضا نیک‌آئین، رئیس اتحادیه صنف تعمیرکاران، معتقد است: «هر فرد همان‌طور که برای رفتن به دندانپزشکی وسواس به خرج می‌دهد باید برای رفتن به تعمیرگاه هم با پرس‌وجو، مکان درست را انتخاب کند».

در کنار این موضوع، باید این را هم در نظر گرفت که زندگی در تهران شلوغ همیشه این امکان را به مردم نمی‌دهد که سر حوصله انتخاب کنند.

در کنار این‌ها مشکلات پیچیده بعضی ماشین‌ها و نیاز فوری به تعمیر، گاهی باعث می‌شود گذر آدم به اولین و در دسترس‌ترین تعمیرگاه برسد».

چرایی فعالیت این تعمیرگاه‌ها در این حجم و تعداد آن هم فقط در پایتخت، بیش از آنکه به روند رسیدگی، دریافت و نظارت بر صدور مجوز و رتبه‌بندی تعمیرگاه‌ها مربوط باشد، زاده شرایط اقتصادی ناخوب است.

تنگی معیشت و عدم توازن اقتصادی و شرایط کار مطلوب، در کنار نبود نظارت کافی بر فعالیت اصناف، بسیاری از مردم را به سوی کسب و کارهای غیر مجاز سوق می‌دهد.

کسب و کار بدون مجوز صرفا کار خلاف قانون نیست.

گروهی از شهروندان به دلیل روند طولانی، پرخرج و بروکراسی پیچیده، آن هم در شرایط سخت درآمدی، اقدام به فعالیت بدون مجوز می‌کنند.

این میان گروهی هم هستند که از نداشتن همین مجوز استفاده کرده و با به کار بردن قطعات غیر ضروری یا با کیفیت نازل، گران‌فروشی، کم‌فروشی و … از کلاه گذاشتن سر مشتری‌هایشان کسب درآمد می‌کنند.

به عبارت دیگر چرخ روزگار چنان چرخیده و اقتصاد به چنان وضعیت درمانده‌ای رسیده که مردم سهم معیشت‌شان را بدون توجه به اخلاق و شرع و باورهای ریشه‌دار، از جیب کم‌مایه یکدیگر برمی‌دارند.

تا حال اقتصاد و کسب و کار بد و پای معیشت مردم لنگ است، هر قدر هم امثال جناب نیک‌آئین تأکید کنند که «داشتن جواز کسب و نصب نرخ‌نامه در تعمیرگاه‌ها اجباری است و اگر تعمیرکاری آنها را نداشته باشد ۴۰۰ هزار تومان جریمه می‌شود»، بی‌فایده است.

پایان پیام

گزارش‌گر: آرزو قدوسی

خرید چای ایرانی از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 254434 ساعت خبر : 11:52 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=254434
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات