جيمز وب، تلسكوپی كه پرده از اسرار جهان بر می‌دارد

جيمز وب، تلسكوپی كه پرده از اسرار جهان بر می‌دارد

به گزارش گلونی پس از تاخیرهای مکرر، ناسا تاریخ ۱۸ دسامبر ۲۰۲۱ یا ۲۷ آذر ماه را برای پرتاب باشکوه تلسکوپ فضایی جیمز وب (JSWT)، بزرگ‌ترین، قوی‌ترین و پیچیده‌ترین رصدخانه علوم فضایی جهان به مدار تعیین کرد.

قرار است موشک آریان۵ (Arian5) آژانس فضایی اروپا (ESA) این تلسکوپ که یکی از پروژه‌های علمی بزرگ قرن ۲۱ است را به یک موقعیت رصدی در حدود ۱/۵ میلیون کیلومتری زمین پرتاب کند.

این تلسکوپ فضایی قرار است کیهان را کاوش کند و تمرکز آن روی اولین نور در جهان، سرهم بندی کهکشان‌ها در کیهان اولیه، تولد ستارگان و منظومه‌های پیش سیاره‌ای و سیارات فراخورشیدی و منشاء حیات است.

تست‌های نهایی تلسکوپ جیمز وب به پایان رسید و پس از آن تلسکوپ برای سفری ۱۶ روزه از راه دریا به گویان فرانسه و محل پرتاب آماده شد؛ اما این سفر در مقایسه با آنچه در پیش رو دارد، چیزی نیست.

تلسکوپ جیمز وب، جانشین ۱۰ میلیارد دلاری تلسکوپ هابل، در ۱۲ اکتبر به گویان فرانسه رسید و چند روز پیش در آنجا انباکس شد و اکنون آن را برای پرتاب آماده می‌کنند و به وسیله آن برای شکار اولین کهکشان‌ها، اولین ستاره‌ها، اولین ابرنواخترها و اولین سیاهچاله‌ها به گذشته نگاه خواهیم کرد.

حتی قبل از پرتاب تلسکوپ هابل  در سال ۱۹۹۰ ستاره شناسان برای بررسی جانشین آن گرد هم آمده بودند و امروز تلسکوپ وب، نقطه اوج تلاش ۲۵ ساله ناسا با کمک عمده آژانس‌های فضایی اروپا و کانادا و کنسرسیومی متشکل از ۱۴ آزمایشگاه اروپایی است.

جيمز وب، تلسكوپي كه پرده از اسرار جهان بر مي‌دارد

تلسکوپ فضایی جیمز وب، جانشین علمی برای تلسکوپ فضایی هابل است و در درجه اول برای دیدن نور مادون قرمز یا فروسرخ بهینه شده؛ برخلاف هابل که قابلیت‌هایش بیشتر در محدوده فرابنفش و نور مرئی قرار دارد اگرچه تا حدودی دارای قابلیت‌های مادون قرمز نیز می‌باشد.

مشاهدات مادون قرمز برای نجوم بسیار مهم است زیرا ستارگان و سیاره‌هایی که به تازگی در حال شکل‌گیری هستند، در پشت پیله‌های گرد و غبار پنهان شده‌اند که نور مرئی را جذب می‌کنند.

در حالی که نور مادون قرمز می‌تواند به کفن غبار آلود آنها نفوذ کره و آن چه در داخل آنها است را آشکار کند.

به هر حال هابل یک نماد است که بینش باور نکردنی از کیهان، در سه دهه گذشته به ما داده؛ از کشف قمرهایی در سیاره پلوتو تا ثابت کردن وجود سیاهچاله عظیم در قلب کهکشان‌ها؛ با هر مقیاسی حساب کنیم تلسکوپ فضایی هابل یک ابزار منحصر به فرد موفق است که به درک ما از کیهان کمک کرده است.

پس از پرتاب، تلسکوپ وب به یک نقطه پایدار گرانشی در ۱/۵ کیلومتری زمین به نام نقطه لاگرانژ یا L2 حرکت می‌کند و همانند زمین به دور خورشید می‌گردد که در چنین فاصله زیادی، انجام مأموریت‌های تعمیراتی برای آن مقدور نیست و بر خلاف آن هابل که در مداری بسیار نزدیک به دور زمین می‌گردد.

بین سال‌های ۱۹۹۳ و ۲۰۰۹ پنج بار توسط فضانوردان سرویس شد.

جيمز وب

ناسا توسط آینه طلایی این تلسکوپ به ستاره‌ها خیره می‌شود. این آینه طلایی مجموعه‌ای از ۱۸ قسمت شش ضلعی از جنس فلز کمیاب برلیوم، که با لایه بسیار نازکی از طلای خالص به منظور حداکثر بازتاب پذیری پوشانده شده است و قطر آن ۶/۵ متر است.

برخلاف تلسکوپ هابل که قطر آینه آن ۲/۴ متر است و بسیار کوچک‌تر است.

این تفاوت قطر و اندازه نسبت به هابل، به تلسکوپ وب اجازه می‌دهد نور بیشتری جمع‌آوری کند و کهکشان‌های بسیار دورتر را ببیند و اینکه نشانه‌های حیات احتمالی در سیاره‌های دیگر و در سایر منظومه‌های شمسی تجزیه و تحلیل کند.

آینه بزرگ وب به این دلیل از قطعات شش ضلعی ساخته شده است که بتوان برای قرار گرفتن و جفت شدن با موشک، آن را مانند اوریگامی تا کرد و هنگامی که در فضا مستقر شد دوباره به شکل گسترده خود در می‌آید.

در حقیقت تلسکوپ جیمز وب از طریق تشعشعات فروسرخ که ما معمولاً آن را گرما می‌پنداریم، قادر خواهد بود عمق بیشتری از فضا را ببیند.

این بدان معناست که خود آینه باید باید بسیار سرد باشد تا از ساطع شدن هرگونه حرارتی که می‌تواند در رصد و مشاهداتش، باعث تداخل شود، جلوگیری کند.

بدین منظور آینه بر روی یک سپر خورشیدی (آفتابگیر) به اندازه یک زمین تنیس، ساخته شده از مواد مقاوم در برابر حرارت، قرار می‌گیرد.

سپر خورشیدی مانند یک چتر یا بادبادک غول پیکر آینه را در دمای ۲۲۳- درجه ساتیگراد نگه می‌دارد و می‌تواند تلسکوپ را از گرمای خورشید، زمین و ماه محافظت کند.

تلسکوپ فضایی جیمز وب، به خیلی از سوالات ما از کیهان قرار است پاسخ دهد و همچنین سوالاتی که ما حتی نمی‌دانیم که بپرسیم.

ما خواهیم پرسید منظومه شمسی ما چگونه شکل گرفته و چگونه برای پشتیبانی از حیات تکامل یافته است.

آیا سیارات فراخورشیدی دارای آب مایع، نزدیک ما وجود دارند؟

این جهان بیکران مطمئناً در جاهای دیگر هم حیات دارد اما همسایگان ما کجا هستند؟

به هرحال راه اندازی تلسکوپ جیمز وب برای عملیات به چندین ماه زمان، نیاز دارد.

ما منتظر ارسال اولین تصاویر با وضوح بالا توسط وب می‌مانیم.

آغاز ماموریت آرتمیس ۱

آغاز سفر فضاپیمای لوسی

پایان پیام

ترجمه و تنظیم: حسین شیرمحمدی

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 250363 ساعت خبر : 1:55 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=250363
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات