نه نسیم آن نسیم است و نه خندوانه آن خندوانه

نه نسیم آن نسیم است و نه خندوانه آن خندوانه

به گزارش گلونی «خندوانه» عنوان برنامه‌ای است که سال‌ها از شبکه‌ نسیم پخش شده و این شب‌ها بیننده آخرین فصل آن را همراهی می‌کند.

این مجموعه با ترویج نفس خنده یا دست کم لبخند با ایده‌های رامبد جوان آغاز و رشد خوبی کرد.

از جایی به بعد سر و کله کرونا پیدا شد و خیلی از رویدادهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را تحت تاثیر قرار داد که در این میان تولیدات نمایشی، سینمایی و تلویزیونی نیز آسیب‌های خودشان را دریافت کرده‌اند.

یکی از مجموعه‌هایی که در آستانه فصل تازه متوقف شد، خندوانه بود. برنامه‌ای که سرانجام پس از افت و خیز‌ و تصمیمات گروه سازنده، تولید شد و اکنون در حال پخش است.

جناب‌ خان یکی از دلایل مهم جذابیت خندوانه بود که در فصل کنونی، شاید به سبب نبود یا نوسان متن خوب، مانند گذشته، درخشش چندانی ندارد.

جناب خان با همه اشتباهات عمدی و غیر عمدی، زیرک است و کنایه‌های خود را نثار وزیر و وکیل می‌کند. در واقع زبان و نماینده قشری از جامعه است که نه توان مالی بالایی دارد و نه شهامت اعتراض.

حالا یک شخصیت عروسکی پیدا شده که ایشان را می‌خنداند، به جایش به ظالم نیش می‌زند، اعتراض و دل بخش مهمی از جامعه را خنک می‌کند. روی هم رفته و بر خلاف رفتار و کلام‌اش، باهوش و رند است.

در یکی از قسمت‌های اخیر فصل تازه خندوانه، جناب خان از انجام یک جمع و ضرب ساده ریاضی عاجز است و رامبد جوان معادله را ساده‌تر می‌کند تا جایی که به یک به علاوه یک رسیده و همچنان این شخصیت عروسکی توان پاسخ ندارد.

در گذشته جناب خان به گونه‌ای بود که گاهی برای رسیدن به منافع خود، تظاهر به ناتوانی و نادانی می‌کرد اما در قسمت یاد شده، به واقع نمی‌تواند ساده‌ترین پرسش ریاضی را حل کند.

به نظر می‌رسد نویسندگان خندوانه رفته‌رفته به تکرار رسیده‌اند و با وجود تغییراتی که در نیروی انسانی خود از جمله نویسنده‌ها ایجاد کرده‌اند، همچنان زاویه دید تازه و خلاقانه‌ای مشاهده نمی‌شود یا احتمال می‌رود سرسری می‌نویسند و تولید می‌کنند، گویی دیگر سخت‌پسند نیستند و زود راضی می‌شوند.

این رویکرد که نبود نگاه تازه و خلاقیت از مهمترین آن‌ها به شمار می‌رود، مدت‌هاست که شامل شبکه نسیم و بخش بزرگی از برنامه‌هایش شده است.

فقر تولید ایده، فکر و خلاقیت از برجسته‌ترین مشکلات این شبکه فراموش شده به شمار می‌رود.

آنچه بر تولید محتوای خوب درست در رادیو تلویزیون ایران سایه‌ای سنگین انداخته، تمرکز روی ثروت‌اندوزی و توجه به منافع مالی و پر کردن صرف آنتن است، تا جایی که مخاطب دیگر از جایگاه مهمی برخوردار نیست، به گونه‌ای که دیگر نه نسیم نسیم است و نه خندوانه خندوانه.

شبکه مستند به جای بیانیه، باید استناد کند

پایان پیام

نویسنده: نیما نعمتی زاده

خرید عروسک از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 254013 ساعت خبر : 8:11 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=254013
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات